[TOEC] IARU 04 från OH2BH

Teemu S Korhonen teemu at sm0wka.com
Thu Jul 15 11:53:30 EDT 2004

Jahapp... tanken var att jag i år inte skulle vara QRV i IARU testen, men
istället dricka öl med alla andra hams på finska sommarlägret. Det blev dock
inte ricktigt så utan det blev en SOAB satsning från andra sidan finska
viken istället.

På onsdagen före testen på väg till finska sommarlägret allt enligt
planerna. Efter en stund ringer telefonen, det var Martti OH2BH som fått nys
om att jag var i landet... Kom hit och kör test var det i korta ordalag
samtalet handlade om. Efter att ha vägt grov bakfylla mot grov trötthet blev
det trötthet som gällde. Jag hann i varje fall ta några öl på sommarlägret
innan jag begav mig från Jyväskylä till Helsingfors på fredagskvällen.

Väl framme nordväst om helsingfors i de djupa finska granskogarna
inspekterades även de tre aluminiumträd som tronade i skogen. Allt såg bra
ut, alla antenner var i gott skick så det var bara smärre kabeldragningar
och genomgång av stationen som gällde. Sedan blev det sova i 12 h innan
testen.

Testen drog i gång i promenadtakt men frammåt midnatt blev det rollatortakt
som gällde. 20 m öppnade inte som det skulle ha gjort frammåt 2 lokal tid
utan den öppningen kom först mycket senare på morgonen, först då blev det
fin fart på banden igen, 10 & 15 överraskade med många QSOn. Hade man haft
mer förberedelsetid hade kanske resultatet kunnat putsas med ett par
hundratusen poäng till men slutsumman blev ca:

1250 QSO
1.900.000 Miljoner poäng

Hoppas många fler hade lika kul som jag i IARU, dendär SK9HQ hördes och
kördes bara på 20 SSB, MEN VART HÖLL ALLA ANDRA HUS?

73 de SM0WKA-SM0W Teemu

(är fortfarande i skogen, eller närmare bestämt ute i skärgården i OH6, här
funkar i alla fall GPRS, halleluja! Jag är QRV som OH/SM0WKA varje dag)