[TOEC] Apropå plaketter

Lars Aronsson sm3cvm at swipnet.se
Sun Jun 6 16:40:11 EDT 2004

----- Original Message -----
From: "Yuri Onipko" <ve3dz at rac.ca>
To: "CQ-Contest" <cq-contest at contesting.com>
Sent: Sunday, June 06, 2004 6:11 PM
Subject: Re: [CQ-Contest] Interesting new rule in EUHFC 2004

> Hi Timo.
> At least they promise you that they'll give you a plaque if you enter exact
> frequency, unlike SAC...
> I'm still waiting for my 2001 SAC plaques... and drinking beer outside on
> the 3rd and last weekend of September... We still have nice WX in September
> here in VE3...
> :-))
>
> 73, VE3DZ

För ett par veckor sedan skrevs flera inlägg om plaketter eller inte vid contest. Jag skrev själv ett där jag bland annat sa att "Jag har aldrig kört en test därför att man lockat med ett diplom eller en plakett. Anledningen till att delta i contest är naturligtvis att det är roligt, därför fortsätter jag. Så tror jag för övrigt också att det är för de allra flesta....."

Mitt eget förhållande till diplom och plaketter är solklart, det är contestkörandet som intresserar mig i första hand. Men jag måste erkänna att jag nog hade fel när det gäller hur "andra" ser på detta. Ovanstående rader från VE3DZ om SAC är ett exempel som gör ont!! Det är alldeles klart att SAC (i det här fallet) riskerar att tappa deltagare när arrangören misssköter att verkställa vad som utlovas i reglerna! Arrangörerna för SAC måste ta sitt ansvar och se till att göra jobbet färdigt. Om jag inte tar fel var det LA som arrangerade SAC 2001, är de i så fall också ansvariga för utdelning av diplom och plaketter??

Ur SAC regler:
14. Awards:
TRANSMITTING SECTION:
The top scoring High Power and Low Power station in each country as well as in each US call area, in each category, both CW and SSB, will receive a Contest Award, provided a reasonable score is made.
QRP operators will be listed in one common list for all non-Scandinavians.

The top scoring Single Operator (QRO) station on each continent may be awarded a Contest Plaque provided a reasonable score is made.

SWL:
The top scoring station outside Scandinavia will receive an award.

ALL SECTIONS:
Depending on the number of participants, the Contest Committee may consider additional awards.

Min fråga till KUX och övriga ansvariga i SSA är hur ni tänker röja upp i röran av icke utdelade men utlovade plaketter och diplom? Jag tänker nu inte enbart på SAC. Jag kan konstatera att när vi i vår klubb, Jemtlands Radioamatörer, diskuterar MT så hör jag tongångar som liknar de från VE3DZ! SK3JR har vunnit klubbtävligen i CW några gånger men inte sett till de utlovade plaketterna. Visst, jag vet att försök gjorts att få ut saknade diplom och plaketter och att dessa misslyckats. Men att ge upp och konstatera att nu upphör vi också formellt att dela ut plaketter och diplom blir dessvärre ett slag mot contesting med minskat intresse som följd. Därför kan det INTE vara ett alternativ!

Hur löser vi problemet? Det är rätt många som är intresserade av contesting, kanske finns bland svenska contesters också konstruktiva förslag för att lösa problemet. Låt höra nu!!

73, Lars
SM3CVM - SM3X