[TOEC] SM3W / SM3WMV går framåt :-)

Mikael Larsmark sm3wmv at bredband.net
Fri Jun 18 05:03:03 EDT 2004

Hejsan!

Jajjamän. Nu är jag komplett iaf på ett band. Igår kväll hjälpte mamma, pappa och Micke (JLA) mig att sätta upp sista antennen på 20m. Det är en 4el monobandare (CUE DEE såklart :-)) uppe i toppen på min 18m mast. Jag provkörde lite jänkare i morse med riktigt bra resultat vilket gjorde mig enormt glad. Mitt QTH är inte så superbra mot USA men bevis nog fick jag när SM3JLA bara var ungefär 2dB starkare än mig. På 15M är jag dock rädd för att han kör ifrån mig med hästlängder, eftersom strålningsvinklarna är lägre där.

Jag har lagt ut bilder på stationen och kommer uppdatera hemsidan eftersom under sommaren. Jag ägnar mesta tiden i år till att bygga och nästa projekt är att få upp masten som ska hålla en 5el mono på 15m (10.2m bom). Bottenfästet är klart, det som är kvar är att göra ordning stagfästena och sätta upp skrället.

Idag ska jag fixa ordning min 3el mono @EU på 20m eftersom jag hade en olycka i en storm för ett tag sedan. När jag och HG (SM2NOG) gick upp till toppen av berget för att ge honom en sightseeing hängde antennen i bara koaxen. HG var snabbt uppe i masten och fäste antennen med ett rep. Materialet runt min svets hade gått sönder, inte själva svetsen i sig utan materialet runt. Nu har jag bytt ut röret mot ett kraftigare och ska fixa det idag. Det ska bli roligt att jämföra skillnaden mellan 3 elementeren och 4 elementaren.

Nu börjar min station äntligen likna något och målet är att ha klart 15m innan IARU, vi får se om jag hinner.

Bilder finns på http://sm3wmv.shacknet.nu/sm3w/gallery/index.php

Ha en trevlig sommar!

//Micke (SM3WMV // SM3W)