[TOEC] RDXC & WPX

Mikael Larsmark sm3wmv at bredband.net
Sun Mar 14 14:53:19 EST 2004

Tjenare allihopa!

Det var ett tag sedan man var aktiv men nu är det dags igen. Jag
tänker åka hem från Luleå till Örnsköldsvik och köra lite tävlingar.
Jag har tänkt åka hem lite över en vecka och passar på så jag får
köra både RDXC (Helt klart underskattad tävling) och WPX SSB.
Kommer att köra så mycket jag orkar, förhoppningsvis fulltime.

Jag är begränsad i och med att jag inte har ordning på alla grejor.
Inga av beamarna är roterbara för tillfället men eftersom man vill
köra ryssar i RDXC kommer nog beamen vara ditåt nästan hela
testen. Jag tänkte försöka sätta upp en 14-AVQ vertikal också som
jag kan använda till andra radion men det hinner jag knappast göra
i lagom tid till RDXC utan det får bli till WPX. Jag har även byggt
klart en 6x2 antenn switch (gjorde just klart interlock-kortet) som
jag tänkte ta och provköra också. Det ökar flexibiliteten lite
eftersom jag nu fått sitta och skruva koaxer mellan radiorna.

Jag får ta och runda när jag kommer hem också för att se så inte
någon älg slitit ner antenner för mig. Förra gången hade han
kommit åt 20m diolen och 1/4 GPn för 40m. Förhoppningsvis har
han inte ställt till det igen för mig.

Grejorna jag kör med blir väl:
160M: inget
80M: Inverted vee @18m + Sloper
40M: 1/4 vert + Inv vee
20M: 6el tribander + 3el mono @EU + 20m dipol (för att köra USA)
+ 14-AVQ (?)
15M: 6el tribander + 14-AVQ + 40M GPn
10M: 6el tribander + 14-AVQ

RIG: TS850SAT + TS930S med hembyggd SO2R-box
Amp: SB221

Är det fler som blir aktiva? Jag tänkte köra SOAB (SO2R) HP MIX i
RDXC och sedan blir det nog SOAB HP eller SOSB 20M i WPX
SSB.

Kan även meddela att WWYC (World Wide Young Contesters)
lyckats komma över 400 medlemmar. Så än finns det ungdomar :-)

//Micke (SM3WMV // SM3W)