[TOEC] Russian DX Contest: SM5MX

Rolf T Salme rolf.salme at telia.com
Sun Mar 21 19:54:28 EST 2004

Russian DX Contest, RDXC, tycker jag är en rätt trevlig
test, som bl a ger en möjlighet att öva upp färdigheterna
i multiplierspaning. Som ni vet, är också varje rysk region
(oblast) en multiplier, och siffran plus den första bokstaven
i suffixet anger regionen. Det finns drygt 90 regioner att jaga
rätt på under de 24 timmar som testen pågår - även testens
längd tilltalar mig.

Dock såge jag hellre en uppdelning mellan CW och
SSB respektive HP & LP även i singelbandklasserna,
men det kanske är något man kommer till, när denna
test vuxit i omfattning, vilket jag tror den har förut-
sättningar att göra.

Jag tror det var Micke, SM3WMV, som skrev någonstans
att RDXC är lite underskattad, och det håller jag med om.
Denna test har bl a en mycket innehållsrik hemsida,
http://www.rdxc.org med en uppsjö av  information om
själva testen.

Såvitt  jag förstått av hemsidan _rättar_ man verkligen
loggarna, så att du efteråt har möjlighet att få veta vilka
fel du gjort - ingen dum idé alls för den som vill bli ännu
bättre!

Något som jag tror rent allmänt skulle öka testintresset
är att resultaten kommer snabbare än vad de nu normalt
gör, trots elektroniska loggar etc. Jag ser på RDXC-
hemsidan, att resultaten från testen i mars förra året var
färdiga i början av december 2003 - och det tycker jag
är rätt hyggligt.

73 de
Rolf, SM5MX

                             * * * * * *
                    Russian DX Contest

Call: SM5MX

Class: SOSB/80
QTH:
Operating Time (hrs): 15

  160:
   80:  410   104
   40:
   20:
   15:
   10:
Total:  410   104  Total Score = 290,680

Club: Top of Europe Contesters

Team:

Comments:

Worked CW only, 100 W during TV hours.

Posted using 3830 Score Submittal Forms at:
http://www.hornucopia.com/3830score/