[TOEC] WPX SSB

Mikael Larsmark sm3wmv at bredband.net
Mon Mar 29 22:19:26 EST 2004

                    CQWW WPX Contest, SSB

Call: SM3W
Operator(s): SM3WMV
Station: SM3WMV

Class: SOAB HP
QTH: Bäck
Operating Time (hrs): 17
Radios: SO2R

------------
  160:    1
   80:  240
   40:   63
   20:  636
   15:   63
   10:    1
------------
Total: 1004  Prefixes = 501  Total Score = 927,351

Club: Worldwide Young Contesters

Comments:

Jaja, ännu en tävling avverkad. Det blev inte så seriöst den här gången. Jag
hade massa problem med halsen och eftersom jag verkar ha en flunsa i
kroppen blev jag helt matt när jag försökte vara uppe länge. Första delen av
testen var riktigt rolig då det gick riktigt bra på 80m och även 20m. Resten av
testen spenderade jag mest med att chatta med polare över IRC och jaga DX
på klustret. Micke, SM3JLA har fixat så jag kan koppla upp mig till IRC via
packet, en väldigt fin grej när man vill slå ihjäl dötid :-) 17 timmar körde jag.

Annars var det ett roligt besök hemma. Det blev väl ungefär 2300 qson under
tiden jag var hem, de mesta i tävlingar men riktigt mycket DXande också.
Höjdpunkten under veckan var när en italienare ropade upp mig, kallade mig
idiot för jag körde 1 kW och bara hade en dipol. Problemet för mig är min
bergsknalle. Jag har uppe en 3el @EU på 20m och en trebandare. Trebandaren
sitter dock vid bergsfoten, vilket gör det omöjligt att köra nordamerika på den.
3el monon däremot sitter på bergstoppen, där även en 4el mono kommer sitta
till sommaren istället för dipolen. Men men, jag fortsatte glatt att köra DX tills
någon (undra vem det kan ha varit) började köra digitalt på frekvensen tills jag
fick gå QRT...Makalöst vilka idioter det finns...

Svenskar jag körde var: 7S7V, SM2EKM (3 band t.o.m.), SM3JLA, SM3PZG,
SK2KW, SM0W, SC0AG, SK0HS/0 och SL0W. Den sistnämndes voice keyer
lät inte friskt, HF?

          160M    80M    40M    20M    15M    10M   Total      %

    EU       1    227     52    439     20      1     740    73.7
    AS       0      9      8    129     34      0     180    17.9
    AF       0      4      2      8      0      0      14     1.4
    NA       0      0      0     29      1      0      30     3.0
    SA       0      0      1     11      0      0      12     1.2
    OC       0      0      0     18      8      0      26     2.6

Den här gången verkar det inte bara varit mitt QTH som svek mot nordamerika,
verkar varit andra som haft problem. Japaner och VK körde jag dock gott om.
Dessutom de 89 UA9orna gjorde susen :-)

//Micke (SM3WMV // SM3W)