[TOEC] SK3BG var ute på Björkön igen

owe persson sm3cwe.owe at telia.com
Tue May 18 18:39:28 EDT 2004

Det blev portabeltest i år igen för SK3BG/p. SM3CWE Owe hade under några veckor varit ute och rekognoserat efter ett nytt QTH i år men inte hittat nåt som var lika bra som det ute på Björkön. Olika platser på Alnön hade kontrollerats och antingen var det för svårt att ta sig till platsen eller också var det kraftiga störningar från omgivningen som gjorde att det inte var något lämpligt QTH. Så det fick bli Björkön igen! Man ska inte ändra på ett vinnande team och anläggning var det visst SM3FJF Jörgen sa!

Eftersom SM3CWE har sommarstugan i närheten fick han i uppdrag att sätta upp antennerna. Sagt och gjort.
På lördag var jag ute i sommarstugan och tog min "slangbella" och skjöt upp två hisslinor i var sin tall alldeles i närheten av några sjöbodar som vi har vid Björköviken. Tallarna var drygt 15 m höga så fästpunkterna för antennerna var c:a 15 m upp. Antennerna sätter jag upp i morgonbitti sa jag och vandrade hem till sommarstugan och slötittade på melodifestivalen. Jag tror jag somnade några gånger innan man hade räknat ihop alla poängen. Sen i säng vid 1-tiden.

Väckarklockan och radion började böla strax efter 7 så det var bara att stiga upp. Lite frukost och kaffe och kl halv 8 var jag nere vid sjöbodarna och hissade upp två hemgjorda dipoler, en för 40 och en för 80. Koaxarna var bara 15m långa så jag fick skarva på med några meter för att komma fram till stationsbordet. Sen var det bara att gå "hem" igen och brygga två TV-kannor med kaffe och fixa lite frallor, smör, pålägg, och några bullar och ballerina-kex och vandra ner till portabel-QTH:et igen. Samtidigt kommer SM3ESX Christer med sin VAN och då har klockan blivit kvart över åtta. Han tar ut sin lilla K2:a, ett 7Ah batteri och en bug-manipulator samt loggblad som vi skulle använda vid loggningen. Vi sätter grejorna på plats och konstaterar att det är fullt liv på banden och att SWR är 1:1 på våra frekvenser. Sen tar vi lite fika och väntar på startskottet.

Klockan 9 kör jag det första QSO:et och så fortgår det till strax före tio då SM3CER Janne anländer. Han sätter sig vid riggen och fortsätter köra på 80-meter i en dryg timme till. Som vanligt tycker vi att det går trögt. Vi hör massvis med stationer som inte hör oss. Detta är något frustrerande. Det kan naturligtvis bero på att vi har en bättre mottagare än dom, att vi har mindre störningar än dom eller att vi inte får ut våra 0,9 W på rätt sätt.

Strax efter 11 tar Janne fikapaus och jag får äran att börja köra på 40-meter. Pile-up direkt. En 5-6 stationer ropar samtidigt. Men kul är det. Det fyller på i loggen. Under tiden jag körde QSO:n kom SM3HFD Håkan på besök. Han hade tagit ut sin Honda 750-kubikare ur garaget och kört ut för att se hur det gick för oss. Christer och Håkan ser fikasugna ut så jag tar paus efter en halvtimmas körande och fikar igen. Gott med varmt kaffe. Trots att solen skiner från en nästan blå himmel är det nog inte mer än +8 grader ute och man fryser lätt om bug-handen.

Janne tar vid och kör resten av testen. Det blev visst 55 QSO och längsta QSO blev OZ5 och OH8. Som sagt: vi hörde många fler än vi kunde få QSO med. Poängen vet jag inte, men några blev det väl i alla fall. Förresten, var var alla SM6 och 7 :or nånstans?? Hade ni dåligt väder eller var det bara slöhet?

Kl 13 var det bara att ta en varm kopp kaffe igen, plocka ihop grejorna och köra hem. Janne var först iväg för han skulle åka 4 mil hem och starta upp den egna riggen för att köra månadstesten lite senare på eftermiddan.

Vill du se några bilder gå då in på   http://w1.605.telia.com/~u60526589/portabeltest1.htm  .

Vi ses igen i höstomgången!

73 de SM3CWE/Owe