[TOEC] Contest Regler och Etik

Teemu, SM0WKA teemu at sm0wka.com
Tue Nov 2 16:56:57 EST 2004

Hej

Reglerna för CQWW är ganska luddiga om man verkligen börjar läsa, men
som jag kan tolka dem så skall man följa de regler och bandplaner som
finns för det aktuella landet man tävlar ifrån. I Sveriges fall innebär
detta att eftersom vi inte har någon "riktig" bandplan i Sverige i och
med den senaste omstöpningen så är det fritt fram att köra SSB på 40m CW
del, eller vice vera, vilket tidigare iofs också varit godkänt.

Tycke och smak är ju olika för olika peroner men min personliga åsikt
beträffande att börja köra SSB i IARUs CW segment;  Under CQ testerna,
IARU och ARRL testerna är att det är OK. Det är så många stationer som
finns med att man helt enkelt inte får plats. Och nog fan får
gnällgubbarna hålla sig några helger om året. WARC banden finns, och
dessutom är det "tyst" 350 dagar om året, bättre att vi utnyttjar banden
så mycket som möjligt istället så att vi får behålla dem ! Use it or
loose it!

Detta är naturligtvis en sådan fråga som vi kan diskutera i evigheter,
vad är rätt och vad är fel, vi tycker ju så olika. Men i grund och
botten så är det så att CQ testens regler säger att det är varje nations
regler och bestämmelser som skall följar inte IARUs rekommendation,
eftersom denna inte kan tillämpas i alla länder, te.x sverige pga att
andra komersiella intressenter finns på ett visst band här som kanske
någon annan stans i IARU Region 1 är ett amatörband, ex 6m eller 70MHz.

Dessutom anser jag att "sättet" i testerna har blivit så brutalt att ex
CQ kommiten borde ha några "band poliser" som diskar idioter som med
avsikt kör PAn som splattrar 50 kc eller mer, och jagar dessa
selfspotters, jag blir så arg varje gång jag läser om eländet. Och
kanske är det så att om folk hade rena signaler och MAX 6-7 KC bandbredd
så skulle vi alla få plats i det bandsegment på SSB som IARU föreslagit
på 40 m. Det blir värre och värre för varje år och ex paket
selfspottingen är ytterst organiserad då man försöker dölja på alla sätt
och vis att man selfspottar. Det vore roligare att köra test med riktig
FAIR-PLAY.

Jajja, nu ska jag sluta vara sur och spy galla, man mår inte bättre av
det men dessa frågor är verkligen något som alla bör fundera över och ta
Egen ställning! Reglerna bör man följa i alla fall.

Hej å hå... Nu laddar jag ackarna för CW delen.... Nu ska jag klaga på
key klicks nästa gång ...

73 de Teemu SM0W/WKA