[TOEC] Mottagna SAC-loggar - HJÄLP!

Jan-Eric Rehn (SM3CER - 7S3A) jan-eric.rehn at telia.com
Tue Oct 5 22:01:59 EDT 2004

Hej contestvänner!

För det första...

En tråkig historia:

Vi har ingen "robot" som skickar konfirmering och tack för loggarna i SAC.
Jag får själv agera robot och kolla de inskickade loggarna manuellt. Det tar
lång tid!

Mycket tidigt på morgonen förra onsdagen (29 september) höll jag på att
kolla loggarna som skickats via e-post i mitt Outlook Express. Jag kollade
om rubrikerna i Cabrillologgen var rätt och om loggen i övrigt såg ut som
den skulle. Om den var OK skickade jag ett tack och om det var några
felaktigheter, så begärde jag in kompletterande uppgifter, eller en ny logg.
Sedan sparade jag loggen i en annan katalog på datorn och även på ett
USB-minne.

När jag var för trött för att fortsätta vid 0430-tiden och skulle gå och
lägga mig, så fick jag ett meddelande på skärmen som sa, att det fanns
uppdateringar att göra för min dator. Jag tackade ja till det, som jag
tidigare alltid brukat göra. Det skulle jag inte ha gjort!

Windows Update började att installera SP2 för Windows XP och när det var
klart efter 45 minuter, så ombads jag starta om datorn. Det gjorde jag - och
efter det var datorn stendöd. Jag gick och lade mig och när jag vaknade
senare den dagen, så försökte jag att starta datorn igen. Det gick inte! Jag
blev tvungen att skicka in datorn för reparation. Datakillarna lyckades
spara allting jag hade på min hårddisk, men de var tvungna att formatera om
hårddisken och installera Windows XP igen.

Under tiden min dator var på reparation, så lånade jag frugans dator, så att
jag åtminstone kunde ta emot och skicka e-post.

Jag har just fått tillbaka min dator. Windows XP Pro med ett fungerande SP2
och Norton AntiVirus var det som uppenbarade sig på skärmen. Det var allt.
Mina gamla filer var sparade i ett separat bibliotek. Jag fick börja
konfigurera ett tomt Outlook Express och gick sedan till mina gamla filer
för att hämta mina sparade e-mail. Dom fanns inte! T. o. m. min gamla
användarprofil var borta. Naturligtvis hade jag tidigare gjort back-up på
viktiga filer och lagrat dom på andra media, men hade inte tänkt på att göra
back-up på mina e-mail. Jag ringde och pratade med grabbarna som fixat min
dator och dom trodde, att min profil och min lagrade e-post kunde ha blivit
förstörda under själva uppdateringen via Windows Update. Dom hade gjort en
"spegling" av mina gamla data på hårddisken, så allt som fanns lagrat på den
var sparat.

Tusentals lagrade e-mails i olika underkataloger i Outlook Express var
borta, tillsammans med min adressbok for e-postadresser. Massor av sparade
regler och resultat som jag ännu inte hunnit uppdatera eller lägga ut på min
contest site och mycket, mycket mera.

Och - det värsta - omkring 120 SSB-loggar och 20 CW-loggar för SAC, skickade
via e-post, som jag hade sparat undan i ett par olika mappar i Outlook
Express och som jag inte hade hunnit kolla och skicka konfirmering och tack
för.

Nu har jag också några dagars arbete med att återinstallera alla mina
program och få datorn att se ut som jag är van...

Sensmoral:

Gör inte någon uppdatering via Windows Update (speciellt till SP2) innan du
har gjort en back-up av dina viktiga datafiler!

Och - GLÖM INTE ATT GÖRA BACK-UP PÅ DINA E-POST-FILER!

För det andra...

OM DU INTE HAR FÅTT EN KONFIRMERING OCH TACK för din SAC-logg
- VAR SNÄLL OCH SKICKA DEN IGEN!!!

Jag vill allra helst att du skickar loggen i Cabrillo-formatet.

Om du inte kan eller har möjlighet att göra en Cabrillologg - skicka din
logg i ASCII-format (ren text), läsbar i en enkel texteditor, så gör jag
loggen till Cabrillo åt dig. I så fall behöver jag också ett summeringsblad.
Var snäll och skicka INGA loggar i Word, Excel eller liknande...

Det ser ut som, om du skickat in din logg någon gång mellan söndag 26
september kl 2300 UTC och onsdag 29 september kl 0320 UTC och inte fått
någon konfirmering - DÅ HAR JAG INTE DIN LOGG!

Om du skickade den före eller efter den tidsperioden och också fått en
konfirmering och tack - då har jag den.

När jag skriver detta, så har jag fått 419 CW-loggar och 204 SSB-loggar
skickade via e-post, säkert sparade på ett par olika media.

Med anledning av allt detta, förlänger vi deadline till 30 NOVEMBER 2004,
med hopp om att få in de saknade loggarna igen.

Jag är mycket ledsen för allt besvär detta ställer till!

Jag hoppas också att alla har lärt sig någonting från min tråkiga
historia...

Det har i alla fall jag gjort!!!

73!

Janne, SM3CER
2004 Scandinavian Activity Contest Committee

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mottagna CW-loggar via e-post 5 oktober, 2004 (20:53 UTC)

7SØW, 7S2E, 8SØF, 8SØW, 8S5A,
SI9AM, SK3W, SLØW, SMØGNS, SMØHEK,
SMØHPL, SMØNZZ, SM1TDE, SM2C, SM2JEB,
SM2M, SM2XHI, SM2YIZ, SM3AF, SM3R,
SM4F, SM5AOG, SM5CEU, SM5DQ, SM5FUG,
SM5GRD, SM5INC, SM5QU, SM6BSK, SM6CRM,
SM6D, SM6E, SM6EQO, SM6FHZ, SM6IQD,
SM6PVB, SM6UQJ, SM6V, SM6VJA, SM6WET,
SM6X, SM6Z, SM7ATL, SM7BJW, SM7BVO,
SM7EH, SM7GIB

Mottagna SSB-loggar via e-post 5 oktober, 2004 (20:54 UTC)

7SØW, 8SØF, 8S5A, 8S7A, SK3BG,
SK3GM, SK7OA, SMØFM, SMØMLZ, SMØMPV/Ø,
SMØYHG, SM1TDE, SM2XHI, SM2YPZ, SM3B,
SM3EAE, SM3EXM, SM3LIV, SM3R, SM3TIW,
SM3VRG, SM3XRJ, SM4F, SM4FYX, SM4JSF,
SM5DQE, SM5IMO, SM5INC, SM5QU, SM5YZB,
SM6D, SM6E, SM6MRU, SM6U/4, SM6UQJ,
SM7PGB

Pappersloggar via post:

CW:
SMØBSB/5, SM3-8Ø55, SM6CUK, SM6DUA

SSB:
SM3-8Ø55

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Loggar via E-post: sac at ssa.se
Var snäll och skicka din CW-log och din SSB-log i separata mail.
Skriv följande i ämnesfältet: din_signal - klass - trafiksätt (CW eller SSB)

Skicka pappersloggar och/eller diskett till:
Jan-Eric Rehn, SM3CER
Lisatået 18
SE-863 32 SUNDSBRUK
SWEDEN

Önskat loggformat: Cabrillo
Filnamn: din_signal.log (t. ex. 7s3a.log)

Testnamn:
CONTEST: SAC-CW
eller
CONTEST: SAC-SSB

Möjliga kategorier för Skandinaviska stationer:
CATEGORY: SINGLE-OP ALL HIGH
CATEGORY: SINGLE-OP ALL LOW
CATEGORY: SINGLE-OP ALL QRP
CATEGORY: SINGLE-OP 80M
CATEGORY: SINGLE-OP 40M
CATEGORY: SINGLE-OP 20M
CATEGORY: SINGLE-OP 15M
CATEGORY: SINGLE-OP 10M
CATEGORY: MULTI-ONE
CATEGORY: MULTI-MULTI
CATEGORY: SWL
CATEGORY: CHECKLOG

Mer information om Cabrillo för SAC:
http://www.sk3bg.se/contest/saccabr.htm

Jan-Eric Rehn - SM3CER - Contest call: 7S3A
SSA Contest Manager - SWEDEN
E-mail: sm3cer at contesting.com - sm3cer at ssa.se
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Also QRV in MS or MM from: SI9AM - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000 and WRTC-2002