[TOEC] SM2T SAC CW

Torvald Lundberg torvald at eurab.se
Mon Sep 20 06:53:11 EDT 2004

Hej!

Först lite strul, sen ganska bra, får se hur det räcker.

Hade tänkt göra en 4-square för 80 eftersom det fanns en igenväxt åker
bakom radiobodan.
Fick tillstånd av ägarna så röjningen började med friska tag på lördag
den 11.
Sen visade det sig att 2 el 40m antennen hade fått 2:1 i SWR och inget
fram back.
Torsdagen gick åt för att fixa den. När den var klar hade 4 el 10 m fått
en skada så på fredan fick vi börja med att fixa den. Det tog nån timme.
Hann inte få tag på tillräckligt med material för att göra en 4-square
utan det blev bara en vertikal.
Den visade sig fungera riktigt bra var bättre eller lika bra som dipolen
på de flesta signaler jag kollade.
En VE var klart starkare 3 ICOM S-enheter (ca 9 db) bättre på vertikalen
än på dipolen.
En 4-square på den platsen borde gå som ett spjut.

Åkte ut till radiobodan ca 10:20 för att koppla upp allt och se att det
fungerade. Hade 2 radio och ett eget logprogram.
Allt verkade bra, låg SWR på alla band och PA'na gav ut laglig effekt.
Började på 15 meter för att försöka köra några multisar och kolla av
kondsen. Lite trögt men några fina multisar ramlade in den första
kvarten. Avstämde radio 2 på 20 meter för att köra lite run och radio 1
på 10 meter, kanske kunde någon mult fångas här. Efter någon minut och
inget svar visade det sig att radio ett en IC751 hade tappat all
uteffekt. Körde då igång på 10 meter med full effekt och då dök datorn.
Det var tangentbordet som inte tålde RF trots AL-folie och jordråd.
Tydligen för billigt. Eftersom log-programmet inte hade avslutats på
något normalt sätt så lyckades det sabba loggen också så minst 17 bra 15
meters QSO'n borta i zyberspace.
Lånade ett tangentbord av en annan dator och kom igång med en radio på
20 meter. Nu var det bra rate i alla fall men mycke svårare att flytta
multisar utan TX i radio 2.

Rykten om urdåliga konds verkade inte stämma riktigt för det flöt på
ganska bra. 10 meter var förståss nästan dött men om jag haft andra
radion hel så hade man säkert kunnat flytta några multisar.
1-squaren (vertikalen för 80) fungerade bra men raten på 80 var inte så
hög som man kunde önska. En 4-square hade nog hjälpt till.

Jag har loggen kvar i radiodatorn så rate rapporten kommer sen.
Det blev ca 1400 QSO och minst 180 multisar vad jag minns.
Jag körde nord Amerika på 15 meter på slutet med bra signalstyrka.
Flera japaner på 15.
Hur många tyskar finns det som kör SAC? dom verkar alldrig ta slut, dom
höll uppe raten.
En del verkar ha satt i system att vara precis under läsbarhetsgränsen.
Kör säkert QRPP och en dito antenn, det slöar ner raten rätt mycke.
Körde Lasse J73CCM på 20 och 40 meter. Han var riktigt stark på 40.

73 de SM2(ez)T