[TOEC] SM7EQL SAC 80 m CW rapport

TCL tcl at swipnet.se
Mon Sep 20 13:29:00 EDT 2004

Hej alla,

Intressant att läsa om era bravader under SAC!

Själv bestämde jag mig bara några timmar innan testen började för att köra 80 m single band. Körde några spidda 30-minuters pass under tidiga eftermiddagen. Som väntat gick det trögt i dagsljuset och det blev inte många QSO:n. Nåja datorn gjorde grovjobbet och man fick testat riggen.

Kraftigt förkyld, ont i halsen, lock för öronen och med stigande feber vilade jag fram till kl 19.00 SNT då jag drog på för fullt. Körde sedan non-stop på samma frekvens 3525 till kl 01 SNT då jag insåg att jag egentligen borde legat nerbäddad hela kvällen... QRT drog täcket över mig och somnade. Bättre test har man varit med om.

Bandet verkade förvånansvärt tyst (kanske p g a förkylningen) och fint fram till c:a 22 SNT då någon Vlad eller Alex fick självsvängning i sitt PA. Det var ett himla svirrande och knäppande under en timmes tid tills det förmodligen brunnit ut helt.
Loggen ligger i datorn men det blev i alla fall 298 QSO, 35 multisar och en total på 21210. Inget man lär vinna någon plakett på precis... :-)

Enbart EU-stationer samt ett tiotal UA9 och 0:or i Asien.

Körde med signalen SK7ESR med FT1000MPMKVF + PA med 4x813 och 1 kW ut till en dipol på 29 m höjd.

73
Bengt SM7EQL