[TOEC] SAC SSB

SM3WMV Mikael sm3wmv at hotmail.com
Fri Sep 24 13:45:28 EDT 2004

Tjenare grabbar!

Jag kommer försöka vara aktiv på något sätt i helgen. När jag kom hem och
slog igång grejona började min bandavkodare ryka. Det visade sig sedan att
även manöverboxen för att sköta powersplitten och även SO2R boxen brunnit.
När jag sedan undersökte ännu mer har jag även tappat indikeringen på 15M
yagin och en del antennswitchar verkar ha gett upp. Anledningen är givetvis
den gamla vanliga, åskan. Vi har haft två rejäla åskoväder här där ett av
dem slog ner ungefär 70m från shacket och förmodligen har det slagit ut
allting. Jag hade dragit ur allt ur shacket utom 60-ledaren som går upp på
berget. Det har förmodligen gått bakvägen genom manöverboxarna till
spänningsmatningarna för de olika boxarna. Förhoppningsvis är det bara
spänningsregulatorerna som flugit men i värsta fall är det värre.

Så nu är motivationen inte vidare hög, jag har mer lust att kapa staglinorna
än att göra något åt saken. Men jag ska försöka köra i alla fall single band
20M. Imorgon har jag tänkt försöka koppla om några switchar så jag kan
använda alla antenner, då finns det möjlighet att jag är aktiv på alla band,
vi får se. Det hade nämligen varit roligt att få prova nya 15M antennen
eftersom kondsen aldrig varit bra nog efter jag fick upp den och var hemma.
På måndag tänkte Micke (JLA) och jag göra ett försök med 15m beamen
indikeringen, se om vi kan hitta något.

Och för att lägga till samligen skrot just nu så har lite saker brunnit i
min TS930S eftersom den är döv på ingången. Det hände dock tidigare. Jag har
tänkt bygga en ny SO2R box och lite grejor, nu hjälpte åskan mig på traven.
Jag hoppas jag får ordning på allt innan CQWW CW som jag hade tänkt göra en
rejäl satsning i hemifrån. Ahh, och jag höll på att glömma att datorn i
radioshacket även har gått sönder...

Som HG sa åt mig, "Små saker = små bekymmer", "Stora saker = stora
bekymmer".

//En låg Micke (SM3WMV // SM3W)