[TOEC] Re: ÄTOECÅ RTTY contest software

Jan Palmquist jan.palmquist at mailbox.swipnet.se
Mon Sep 27 10:52:52 EDT 2004

Hej Peter

Det finns lite olika variater beroende på om du vill betala eller ej.
Dekoderprogram i ljudkort kan oftast kombineras med testprogrammet,
det är praktiskt att köra så, annars kan man ha separat dekoder.

Själv kör jag ett gammalt DOS-program som heter "RTTY" av WF1B,
det stöds ej längre och finns gratis på nätet.
Det kan kombineras med "RiTTY" av K6STI. Ritty är det bästa dekoderprogrammet
men det går bara att köra på sant SB-16 kombatibla ISA-ljudkort.
Ritty kostar 100 dollar. Jag tror ej att MMTTY går att köra med "RTTY".
"RTTY" är lätt att köra, bra användarinterface, stabilt och kräver
ingen superdator. Men det är ett DOS-program, som visserligen fungerar under
Windows upp till åtmindstonde Win98. Lite gammaldags, "CT-känsla".

Nästa gratisalternativ är N1MM, jag har bara provat det på CW, men det
kan även RTTY. N1MM använder MMTTY gratisprogram för dekodning.
MMTTY är ett utmärkt dekoderprogram, nästan lika bra som RiTTY, men
gratis. Detta fungerar på moderna snabba datorer med nya Windows.

Vanligast i USA är Writelog, även det ett Windowsprogram.
Har en egen inbyggd dekoder, men den är usel. Dock kan både RiTTY och
MMTTY samköras med Writelog.

RCKRTTY är poppis speciellt i Tyskland, säljs av DL4RCK. Lär fungera
rätt bra och kan integreras med både RiTTY och MMTTY.

Det finns fler, men dessa är de vanligaste.

Det finns idag ingen anledning att köra med separat dekoder om man inte
vill avlasta datorn. Både RiTTY och MMTTY är väl så bra som de separata
dekodrar som finns om man undantar de proffesionella för massor av pengar.
Alla ovanstående testprogram kan hantera separat dekodrar som PK-232,
KAM m.fl.

73 de Jan/SM5FUG
efter en helg med CQ-WW-RTTY