[TOEC] SM4F/0 IOTA från EU084

Göran SM4DHF dxop at home.se
Mon Aug 1 14:43:10 EDT 2005

Bestämde mig ganska sent att försöka hitta en ö och köra IOTA-testen ifrån.
Ingen stenhård dygnet runtkörning utan mer som en avkopplande weekend,
med lite testkörande i 12-timmarsklassen.
Bokade en campingstuga på vinst och förlust på Singö Camping med enda krav att det fanns el i den.
Vilka möjligheter det fanns att få upp antenner fick bli en överraskning.
Körde fel, så det tog nästan 5 timmar att komma dit på fredagen.
Hade monterat ner min R7000 vertikal och den gick ju ganska enkelt att få upp, monterad på
en glasfibermasts nedre del.
Vågade aldrig ksta för att få upp dipolen, då det fanns risk att få kastlodet genom något husvagnstak!
Det gick ganska bra på GP´n och det blev ett hundratal qso innan det var dags att fortsätta göra iordning.
Letar förtvivlat efter cw-interfacet men kan inte hitta det, inte heller adapterkabeln som behövs för att köra
headsetet mot FT897:an. Jag visste att jag höll i dom vid packningen men jag letar igenom alla väskor flera gånger
utan att hitta dom.
Nu hade jag ju originalmicken med och en manipulator, men det är ju mycket jobbigare att köra så.
Hittar en winkeybox bland alla prylarna som jag inte visste var med, men den saknade datakabeln.
Fick reda på att det skulle finnas en dataaffär i Hallstavik så det bar iväg dit lördag morgon. Semesterstängt.
Inte heller varuhus eller radio-TV affären hade någon kabel.
Inget att göra, tillbaks till campingen och börja förbereda testen.
Man har ju inte precis möjlighet att få en speciellt skön operatörsplats och utan att kunna köra från tangentbordet
blev det ju ännu värre.
Själva testen är väl ingen höjdare när alla får köra alla, alltså fasta stationer kör fasta.
Väldigt lite multisar i loggen om man inte går in för S&P men det är ju mycket roligare att försöka få en egen pile!

Nåväl det var en rätt trevlig helg i avslappnat tempo.
Hemma igen på söndag kväll, var det första jag gjorde att kolla i shacket efter kablarna. Inte sjutton fanns dom där heller.
Packar upp allt, pryl för pryl och ska ställa in väskorna på förrådet när jag ser att det ligger en lös skiva i botten på en av väskorna.
Under den fanns LPT-kabeln och mikrofonkabeln!
Jaja... jag hade i alla fall tur med vädret som var kanon på ostkusten

IOTA Contest

Call: SM4F/0
Operator(s): SM4DHF
Station: SM4F/0