[TOEC] Propagation Planning for Contest

Peter Sundberg sm2cew at telia.com
Thu Aug 25 02:57:44 EDT 2005

Bra fråga Owe!
Jag kan faktiskt inte minnas sådan perioder av dåliga konds som vi haft de
senaste två åren. Har under 20 år kört sked med VK3 långa vägen på 20mtr,
och visst har det under den perioden varit dåliga konds, men inte som nu.
Bandet är helt enkelt inte öppet långa vägen VK/ZL på morgonen, trots att
vi justerar skedtiden på samma sätt som vi alltid gjort tidigare.

Under hela sommaren detta år, (samma förra året) så har jag bara haft ett
par öppningar mot w6/w7 på 20mtr tidig morgon, något som förut var en
självklarhet. Då hade man åtminstone bra öppningar  >5 dagar i månaden,
trots lågt solfläckstal.

Däremot har faktiskt pacific kunnat höras ibland, trots dåliga konds i
övrigt. Detta förbryllar mig eftersom man då beamar rakt över polen, och
det borde vara det första path som slås ut.

För att inte tala om 80 och 160 meter, nix pix bra konds..

Nej, något har hänt, vad kan vi skylla på... regeringen? EU? Bin Laden?
marknaden? SSA?

73 de Peter SM2CEW