[TOEC] CQWW CW SM5MX 80 M QRP

Rolf T Salme rolf.salme at telia.com
Fri Dec 2 05:15:07 EST 2005

CQ Worldwide DX Contest, CW

Call:    SM5MX
Class: SOSB/80 QRP
QTH:   Tyresö

160:
80:         260    7         48
40:
20:
15:
10:
------------------------------
Total:     260    7         48   Total Score = 15,565

Equipment: Drake TR-7 + 13 mh vertical
Club: TOEC

Mina mest minnesvärda ögonblick från testen var hur
jag misslyckades köra zon 18. Jag ropade frenetiskt
åtskilliga gånger på en RW0:a som var urstark hela
testen
rakt igenom (minst ett halvdussin GS35-B i parallell?).

Så småningom kom han fram till att jag måste vara
SM5MX? - v g notera alltså frågetecknet på slutet.
Jag sände tonvis med CFM, OK, RRRRR, YES, DA
etc som tydligen inte gick fram. Det fick jag
naturligtvis
acceptera.

Men något mer förvånande var att han senare, gång
på gång, kom fram till den ganska unika signalen
"SM5MX?", varpå jag provade nya serier med CFM,
QSL etc. Kunde man då efter 6-7 sådana ceremonier
ha förväntat sig att han skulle ha vrålchansat på att
det
möjligen rentav var SM5MX och köra mig, visserligen
då med den fasansfulla risken att råka ut för poäng-
avdrag för en felaktigt tagen anropssignal? Nä,
tydligen
inte i Krasnoyarsk, för där kör man nog tester med
hängslen, livrem, flytväst och störthjälm bakom ned-
dragna rullgardiner. Han visste förmodligen inte heller
att man inte får skämta på det där viset med en person
med högt blodtryck.

Men jag tror jag förlåter honom, i alla fall nästan.
För
visst är det riktigt roligt att köra lite QRP
emellanåt,
men man måste nog ändå till sist ställa sig frågan:
VEM är det egentligen som gör själva jobbet? Är det
vi, som tjurskalligt envist ropar tills armen domnar,
eller
är det de andra som lyckas plocka upp mina mikro-
skopiska signaler bland IMD:s och nyckelknäppar mot
alla odds?

Om jag skall vara riktigt ärlig, är jag nog beredd
att ge en större blomma till alla som tålmodigt
sitter där och pusslar ihop alla dessa mycket svaga

73,
Rolf
SM5MX