[TOEC] IARU SK3W

Dan Hultgren sm5imo at swipnet.se
Mon Jul 11 16:30:03 EDT 2005

 Contest Dates : 09-Jul-05, 10-Jul-05

    Callsign Used : SK3W
         Operator : SM5IMO

         Category : Single Operator CW

 Default Exchange : 599 18

   BAND     Valid QSOs   Points   Mults   Zones

   80CW         151        421      15         9
   40CW         378       1274      23        20
   20CW         502       1752      26        29
   15CW         181        597      21        24
   10CW           2          2       2         0

 Totals        1214       4046      87        82

    Final Score = 683774 points.

Rig: TenTec Orion + TenTec Titan

Detta var testpremiär för mig med Orion. Därav blev det mer fokus på
riggen än på själva testkörandet. Orion har väckt starka känslor i
amatörleden och intensiva diskussioner förekommer på nätet. Intressant
att notera är hur många "experter" (även från SM) som uttalar sig utan
att ha rattat riggen. Jag är mycket nöjd med den efter denna test. Den
skötte sig utmärkt och klarade med bravur både bastu- och skaktest
(vägen från Horndal). Inga problem med mjukvarukrascher och mottagaren
är helt klart betydligt vassare än FT-1000 och FT-1000MP som vi normalt
använder. Det är dock många parametrar att skruva på och jag
experimenterade en hel del med AGC-inställningar under testen. Den
kontinuerligt variabla bandbredden är mycket bra att ha i testmiljön,
man anpassar sig efter hur nära "grannen" ligger utan att behöva QSYa
några 100 Hz.

Som bekant råder det värmebölja i landet och Österfärnebo var inte
undantaget i helgen. Då dessutom tillgången på flygande insekter är god
(myggor, getingar, bromsar, flugor mm) var det till att hålla fönster
och dörrar stängda, därav bastuklimatet. Temperaturen låg kring 35
grader inomhus och det var badbyxor som gällde. Jag rusade ut en gång i
timmen och sköljde av mig med trädgårdsslangen för att kunna fortsätta
köra. Dock pallade jag inte att vara qrv 24 timmar utan nöjde mig med 17
timmar och det gick lite på halvfart mellan varven.

Konditionerna var hyggliga vid starten men jag hade mycket åsk-QRN och
åskan närmade sig så att jag såg blixtarna men den kom aldrig ända fram.
Fram på kvällen slog auroran till och sen var det tungjobbat resten av
testen. Med den typ av konditioner som rådde hade jag inte mycket nytta
av dom stora stackarna utan det blev att köra på tribandern (JP-2000)
mot EU. Vi har ingen bra EU-antenn på 40 (bara 3el fullsize yagis) så
det är definitivt något som behövs för att komplettera antennparken.

Jag är mäkta imponerad över resultaten som våra finska vänner presterat
i sin WRTC-uttagning. Verkligen snyggt jobbat. Jag missade en av
deltagarna så det blev ingen video.

SM var det färre av på banden men jag antar att det berodde på vädret.

73 de Danne/IMO.