[TOEC] SM2CEW IARU contest

Peter Sundberg sm2cew at telia.com
Wed Jul 13 13:11:04 EDT 2005

Mitt testresultat:

    Callsign Used : SM2CEW
        Operators : PETER SUNDBERG SM2CEW

         Category : SOAB HP CW only

 Default Exchange : 599 18

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Mults   Zones

  160CW        2           2          2       2         0
   80CW        6           6          8       4         2
   40CW       50          50        114      15         6
   20CW      865         864       2900      26        27
   15CW      191         191        569      26        25
   10CW        9           9         21       3         3

 Totals     1123        1122       3614      76        63

    Final Score = 502346 points.

Rig: FT1000MP MkV + G2DAF Deluxe GXL amp
Ant: 20/15/10m Stackade TH7DX, 40m 4SQ, 80m vertikal, 160m InvL

Hur kul var det här då...??
Jo, riktigt roligt till en början med bra rate, men sedan kom en CME på
aftonen och slog ut kondsen åt ALLA håll... på alla band..

Det gick inte ens att köra SM/OH/LA/LY/YL/SP eller liknande på lågbanden på
natten, än mindre någon längre bort i Europa. Stationer som normalt är S9
+30db eller mer var som mest S3-4. Helt sanslöst dåliga conds. Gick därför
och la mig för att starta om på morgonkvisten igen, och då gick det i alla
fall att köra lite på 20m. Så 20 meter fick vara workhorse mest hela tiden,
och då blir det inga poäng.
Enda trösten var att kondsen blev ÄNNU sämre efter testen, med total
blackout. Fast då öppnade 144 MHz och jag körde en dröse centraleuropeer
via AuroraE, och det är ju alltid skoj.

Sett ur positiv synvinkel i testen så kände jag att riggen med sprillans
nya filter från Inrad skötte sig mycket bra, något man hade nytta av innan
kondsen dog helt, för då klarar man sig helt utan filter..  :-))

73/Peter SM2CEW