[TOEC] SM3W ARRL SSB

SM3WMV Mikael sm3wmv at hotmail.com
Mon Mar 7 19:17:52 EST 2005

Hejsan!

Jag blev lite aktiv i ARRL SSB trots att jag är 40 mil ifrån min
radiostation. Istället så använde jag Mickes (SM3JLA) genom att han kopplade
in sin dator till radion och jag fick vara aktiv via skype som är ett
kommunikationsprogram. Så jag satt med min dator och headset uppe i Luleå
och körde tävling med Mickes grejor. Han fick dock snurra på VFOn åt mig då
vi hade hade något program att även styra riggen med. Ett sådant är under
utveckling från min sida. Jag får förhoppningsvis ADSL ut till min station
så jag kan börja ett projekt att remotestyra den stationen.

Blev iaf 1,5 timme aktivitet på 15M och 205 qson och 47 multiplar. Poängen
blev 28 905 poäng. Grymt bra konditioner på Lördagkvällen, enormt bra
konditioner tom. Det blev dock tyvärr sämre på Söndagen.

Här är förresten ett par bilder på en ny SO2R box jag grejar med. Försöker
få den klar innan RDXC och WPX som jag tänkt köra hemifrån. Den nya lådan
har USB-stöd, RS232 och massor med andra roliga finesser. Jag väntar på
kretskortet från bulgarien så jag kan sätta igång att löda ihop den. Lådan
är dock klar och har en LCD och kommer ha ett menysystem så man kan ställa
in lite olika saker. Här är några bilder på lådan med knappar och dylikt
monterat:

http://agda.campus.luth.se/sm3w/images/so2r/

Se till att bli aktiva i Russian DX Contest då det är en grymt underskattad
tävling. Enligt mig den tredje roligaste efter CQWW CW och SSB.

//Micke (SM3WMV // SM3W)