[TOEC] SM2CEW WPX CW

Peter Sundberg sm2cew at telia.com
Tue May 31 16:08:20 EDT 2005

Hade tankar på att försöka slå SM-rekordet på 20mtr HP som sattes 1999...
nu blev det inte så, det saknas några hundra poäng.

På lördagen var kondsen fenomenalt goda för att vara denna tid på året och
med tanke på hur det sett ut på sista tiden.
Vädret var katastrof, det stormade någonting alldeles katastrofalt och min
mast vred sig i vinden och parkerade i riktning Japan hela tiden..

Trots det så gick det riktigt bra och redan efter 18 timmar hade jag nått
det mål jag hade satt upp för första dygnet. Som tur var lugnade stormen
ner sig sent på aftonen och jag kunde reparera den rotor som slirat så att
masten roterade "fritt".

Då slog den CME som inträffat något dygn tidigare till och magnetometern i
Kiruna dök till -1000nT. På samma sätt dök bandet... söndagen var en enda
pina och jag visste att det hade gått att köra ett riktigt bra score om
bara condsen hållit sig någorlunda goda. Men när fransoser, jugoslaver och
övriga europeer kör aurora på 2mtr i timmar då förstår man att kondsen på
HF inte är särskilt roliga på latitud 65.4 nordlig bredd.

Jag gnetade på så gott det gick trots avbrott för Mors dags-aktiviteter
under några timmar på förmiddagen, man får f-n inte ge sig när det är
contest...
Fast, hur kul är det när tyskar och juggar är 559 på 20 mtr trots att man
beamar rakt mot dem, och 53a om man beamar lite norrut..

Nåväl, med lördagens intressanta konds så är den slutgiltiga summeringen
att det var riktigt roligt, precis som det skall vara.

Resultat:

Callsign Used : SM2CEW
Operators : PETER SUNDBERG SM2CEW
Category : SOSB 20M HP

Default Exchange : 599

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Prefixes

   20CW     1479        1479       2687      674

 Totals     1479        1479       2687      674

    Final Score = 1.811.038 points.

Rig: FT1000MP MkV, G2DAF Grand Deluxe PA, 2st TH7DX stackade beamar.

73/Peter SM2CEW