[TOEC] SAC SSB - M/S-utmaning

Peter Sundberg sm2cew at telia.com
Wed Sep 14 12:26:26 EDT 2005

Kommer ihåg en gång på 80-talet när vi skulle köra test och en mycket
duktig och rutinerad contestkompis från SM5 skulle komma upp till SL2ZZU
och stötta oss.

Det blev aurora, stark sådan och långt innan testen var över så hade vår
kompis åkt hem till SM5 igen, deprimerad.
Han sa att han ALDRIG någonsin kunnat tro eller kunnat drömma om att
kondsen kunde bli så dåliga på alla band att man inte kunde köra några QSO.
Det var bara stört omöjligt.

Körde vi QRP.. knappast.....!
Hade vi dåliga riggar... knappast...!
Hade vi dåliga antenner.... sannerligen inte..!!

Det var bara omöjligt att köra något överhuvudtaget.

Var det likadant i hela landet... inte alls..!

Glömmer heller aldrig när Martti OH2BH mfl skulle göra en satsning i CQWW
från JW.. gick det bra.. nää... inte särskilt, det var aurora den helgen..

Med glimten i ögat
Peter SM2CEW, lat 65.4N