[TOEC] SAC

SM3PZG sm3pzg at lsg.se
Fri Sep 16 07:13:48 EDT 2005

Hej!

När det gäller SAC så anser jag att följande bör göras,

1) Utse en Contest Kommitté som finansieras av respektive förening i Sverige, Finland, Norge och Danmark.

2) När denna grupp bildats bör förslag inhämtas från aktiva för att få ett så bra underlag som möjligt för reformering av regler.

3) En modern Internet site byggs liknande http://www.rdxc.org/

Många förespråkar RDXC och jag håller med. RDXC har gjort ett fantastiskt fint jobb, titta bara på alla ryssar som sponsrar pokaler och plaketter! Titta på websidan! Titta på engagemanget!  RDXC har alla möjligheter att bli en av dom stora testerna, tyvärr kan man inte säga detsamma om SAC som kännetecknas av sena resultat, uteblivna diplom/plaketter och dålig marknadsföring.  Man kan ju iofs förstå att danskar och norrmän är måttligt intresserade av att rätta finska och svenska loggar, dom länderna har lågt deltagande och dom ser troligen SAC som en finsk-svensk angelägenhet. I SAC 2004 hade Danmark 43 loggar och Norge 23 totalt både CW och SSB, vilken chans har dom i den såkallade landskampen?

När det gäller landskampen så anser jag att dom 3-5 främsta resultaten räknas från varje land. På så sätt får Norge och Danmark delta i landskampen på samma villkor. Att få äran att representera sitt land i landskamp torde sporra många fler att delta och sattsa 100% Det skulle även innebära att SM löper risk att få smisk av LA och OZ, hemsk tanke! Kanske rädslan att få stryk av OZ och LA då blir större än viljan att slå OH?

I SACens nuvarande form kommer underteknad inte att göra en seriös sattsning, det blir motionsklassen för min del, mest för att riktigt komma in i win-test contestprogrammet som jag verkligen kan rekommendera.  http://www.win-test.com/

Wintest tillsammans med EZMaster http://www.hamradiosolutions.com/site/ är en mycket bra och trevlig SO2R kombination.

73/Sam SM3PZG