[TOEC] SAC CW SM0EPO

Per-Olof Ohlsson peo.ohlson at telia.com
Wed Sep 21 17:57:04 EDT 2005

Hej
Här kommer mitt första inlägg på denna reflektor.
Jag körde några QSOn i SAC och tyckte det var på sin plats att tala om hur
det gick till.
På lördageftermiddagen kom vi hem från svampskogen. En väninna till frugan
var på besök och efter en god middag började det skvallras. Det verkade vara
mycket damerna hade att behandla så jag fick chansen att smita undan. Kom på
att SACen var på g, så jag åkte till klubben (SK0CT) och tänkte helt
oplanerat köra lite SAC. Hade min laptop med och kopplade in mig på nätet
och efter att ha kollat lite på SM3CERs contest service bestämde jag mig för
att testa LA0FX logprogram SAC. Detta laddades ner och installerades utan
problem. Verkade vara lätt att använda. Letade sedan rätt på en kabel och
ett par kontakter för att kunna nyckla CW från datorn. Hittade en trissa och
ett motstånd och totade ihop det enklaste parallellportsinterface jag kunde
hitta. Dags att testa. Det gick givetvis fel. Efter att ha nycklat ett par
tecken hängde sig programmet så att nyckeln låg till hela tiden. Efter en
massa mixtrande tittade jag på klockan. 21:30! Nä ska det bli några QSOn får
det bli nyckling utan datorhjälp. På mad FT-1000MP och drakeslutsteget och
efter att ha lyssnat lite verkade det endast vara aktivitet på 80m. Dipolen
stämdes av och slutsteget tunades. Nöjde mig med 500W och satte igång. Det
blev ett par QSO i minuten vilket kändes bra för en ovan "kv-testare".
Testade lite på 40m men var snart åter på 80. Telefonen ringde och frugan
tyckte att det var dags att åka hem då klockan var halv ett. Nu var det nått
som var galet. Logprogrammet visade 21:30. Det visade sig att på 3 timmar
hade logprogrammet bara gått 2. Jag körde några QSOn till och åkte hem rätt
bekymrad. Råkade ut för samma problem förra SACen fast med en annan dator
och TRlog så jag visste vilken möda man får lägga ner för att interpolera om
tiderna.
Vaknade måttligt testsugen på söndagmorgonen.men efter ett tag satt jag och
letade efter ett nytt programm. Installerade N1MM och bestämde mig så
småningom att köra några QSOn hemifrån. Det blev då 20m med en vertical för
10m avstämd med en liten MFJ-matchbox och 100W från min gamla IC-706.
Nu har jag nog fått till tiderna så att de ligger inom 5 min när och lyckats
importera alla QSOn till N1MM-programmet.

Resultatet blev:  80 m   150 QSO  312 pts   30 cty
                  40 m    16 QSO   34 pts   12 cty
                  20 m    59 QSO  131 pts   23 cty
                  Summa: 225 QSO  477 pts   65 cty
                  Claim score: 31005