[TOEC] IARU HQ

Jan-Eric Rehn (SM3CER - 7S3A - SA3R) jan-eric.rehn at telia.com
Wed Aug 2 08:08:04 EDT 2006

Hej contestvänner!

Jag har varit inblandad i den planeringen ett antal gånger och använt mig av
de kanaler vi har för att locka och motivera folk att ställa upp - QTC,
bullen, webben, TOEC-reflektorn. Dessutom har jag använt min vanliga telefon
(utan att begära någon ersättning från vår förening) och haft massor av
samtal med de tilltänkta inblandade i månader, veckor och dagar innan
IARU-testen. Vissa gånger har det gått att få ihop ett hyfsat gäng runtom i
SM - andra gånger har det varit som att röra om i en tunna tjära.

Det var mitt sätt att försöka få igång en satsning att köra med vår
HQ-signal.

Eftersom Micke "inte tycker att det händer mycke på den fronten", så är jag
idel öra att höra hur man egentligen ska bära sig åt! Vi som redan försökt
har säkert mycket att lära av Micke, hoppas jag!

Berätta för oss andra hur det ska gå till - eller varför inte - ta hand om
planeringen inför nästa år!

Samma slags planering och "påhejande" har försökts många gånger inför SAC,
men det är också ett svårt kapitel. Jag och inblandade spaltredaktörer för
Contest har ett otal gånger gjort våra försök att inspirera till stordåd
speciellt i SAC via QTC, bullen, webben och reflektorn. Ett gäng på denna
reflektor samlade t.o.m. ihop sponsorer för extra plaketter för ett antal år
sedan, för att sporra till ökat deltagande. Vad jag vet så var det ingen som
mottog någon av de plaketterna??? Jag undrar om sponsorerna fick sina pengar
återbetalda? :-)

Oavsett vad man gör - eller vem som gör det - så kommer sådana här
kommentarer av de som vet mycket bättre. Tyvärr är det oftast bara en sur
eller sarkastisk kommentar, utan lösning på problemet.

Tänk vad roligt det skulle vara att någon gång få höra: "Det kan jag ta hand
om!" - "Det kan jag fixa!" - "Det kan jag hjälpa till med!" - "Är det något
jag kan göra?" - "Jag ställer upp!".

Jag säger som jag alltid sagt - "Det är roligt med contest!"

73 de Janne, SM3CER

P.S. Grattis till era 4000 QSO:n Eric! Det var kul att höra SK6HQ i QSO med
PW5Q ett flertal gånger från Brasilien!

Jan-Eric Rehn - SM3CER - Vanity calls: 7S3A - SA3R - SF3A
SSA Contest Manager - SWEDEN
E-mail: sm3cer at contesting.com - sm3cer at ssa.se
Skype: janericrehn
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Also QRV in MS or MM from: SI9AM - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000, 2002 and 2006