[TOEC] IARU 2007

Håkan Olsson sm6eqo at bredband.net
Thu Aug 3 15:41:18 EDT 2006

Jag, vad kan man säga om SAC? För det första tycker jag väl, rent
allmänt, att SAC inte är någon speciellt rolig test över huvud taget.
Att ligga och agera "radiofyr" under 24 timmar tycker i alla fall inte
jag är speciellt spännande. Själv föredrar jag tester där man kan
variera mellan S&P och ropa och tester där man med list och erfarenhet
skrapar ihop sina kontakter och poäng. SAC skulle med andra ord bli
betydligt roligare om man även som SM kunde köra andra nordiska
stationer. Men, men, nu är det som det är och betonghäckarna sitter där
de sitter, så man får väl fortsätta leka ”radiofyr'' då, fast det
egentligen inte är så kul....

Om nu SAC är det närmaste vi kan komma en generalmönstring av alla
contesters i Sverige är resultatet - någonstans kring 60-70 stycken -
minst sagt uppseendeväckande. Det är ju inte många direkt, om man tänker
på hur många som har licens! Om inte annat så bekräftar det att vi
contesters verkligen är en exklusiv liten skara! Frågan är då varför det
är så och frågan är varför den här grenen av vår hobby har sådan liten
attraktionskraft. I vart fall beror det inte på att man inte är
välkommen! Själv har jag aldrig under min snart 40-åriga amatörradio
karriär varit så aktiv och haft så kul som när jag började köra tester
för några år sedan! Som grädde på moset kör jag dessutom QRP! Har haft
både FT-1000D, slutsteg, mast och megabeam, men inte var jag speciellt
aktiv för det. Men när jag fick en IC-703:a och en enkel vertikal är det
6000-7000 qso:n om året som gäller! Och fan så mycket roligare och till
och med lite spännande ibland!!!

Min hemula åsikt och som varande "minimalist" vad gäller utrustningen i
contestsammanhang tror jag att en av orsakerna till ointresset för
testkörande är fokuseringen på superstationerna så fort man skall
redogöra för vad vi håller på med. Det är stackade beamar i mängd,
master som når till molnen, tranceivrar som kostar skjortan och slutsteg
av näst intill onämnbart slag som gäller. Inte sjutton tror en vanlig
knegare med en 100-wattstranciver med några år på nackenoch en
koppartråd bakom huset att han/hon har något att göra band det gänget
inte!!! Är det då så konstigt att den oinvigde tror att detta med
contesting enbart är till för "eliten" med en överdådigt tjock plånbok
och fritid i överflöd Den allmänmänskliga tävlingsinstinkten, alla
tuppars vilja att stå högst upp på gödselstacken hur liten den än må
vara och allas vår vilja att vara lite speciella och lite förmer än alla
andra gör nog att mången contester också gärna förstärker denna bild.

Så... kanske man skulle börja tona ner enögdheten på superstationer som
bränner bort molnen och kör 4000 qso:n under en test och istället lyfta
fram stackren som är själaglad för att han lyckats köra 50 styckern fler
qso:n i år än i fjol!

I grunden handlar det om allas vår förmåga att omdefiniera vad
amatörradion är. Vi har gått från ett tillstånd då amatörradion kunde
kopplas till en specifik nytta. Ett tillstånd då sjöfarten behövde
telegrafister för att det inte fanns något annat sätt att överföra
meddelanden, då Röda Korset tvingades ha en omfattande radioutrustning
för att komma i kontakt med huvudkontoret, då ambassaderna måste kunna
kommunicera över radio när telefonlinjerna bröt samman. Det är bara att
inse att det inte längre är så! Numera kan vilken journalist som helst
plocka fram sin satellitmobil och föra över fler megabit än någon
telegrafist någonsin kunde föra över under flera timmar!

Vad jag vill säga är att vår hobby, från att ha varit kopplad till en
nytta har blivit en ren hobby och vad gäller contesting; en sport. Samma
sak som diskus, fäktning och ridning. En gång i tiden var även dessa
sporter kopplade till en nytta, Men vem tänker idag på att en diskus en
gång i tiden var ett dödligt vapen? Samma sak med vår hobby!
Teknikintresset javisst, men vad gäller contesteing är det numera en ren
sport! Inse detta! I denna sport finns det en motionsklass och en
elitklass! För att det överhuvudtaget skall bli någon elitklass måste
man ha motionärer! Så låtomos utgå därifrån och satsa på motionärerna
som kanske bara kan köra sex eller 12 timmar. Och för GUDS SKULL börja
visa lite uppskattning för dessa stackars motionärer någon gång då!

Med andra ord; våra problem är inte speciella på något sätt. Andra
idrotter har löst problemen vi står inför, så varför skulle inte vi
kunna göra det? Det handlar således INTE primärt om att komma med
konkreta förslag och ditten och datten; framför allt handlar det om att
inse realiteterna och ändra attityderna därefter!!!

Skit i alla jäkla "satsningar" till höger och vänster som någon har
föreslagit och börja med att uppmärksamma stackaren med sin uråldriga
tranciever och sin taskiga tråd bakom huset som är själaglad för att han
lyckats köra 50 fler qso:n i år än i fjol!

73 de
Håkan / SM6EQO