[TOEC] SAC

Sture Löf s at lof.se
Fri Aug 4 06:01:30 EDT 2006

Jag fick inte EVRs inlägg via reflektorn, utan såg det i EKMs svar ...kanske
Tord fastnade i spam-filtren hos Space2u vid höga kusten? ;-)

"Att vinna ett diplom i en klass med få deltagare kan heller inte var nån
större tillfredställelse"
Jo, det tycker jag. Efter att ha meckat ihop en tre element delta loop för
40m och hissat upp den på ett "snöre" mellan två höga björkar lämpligt
placerade för riktning USA, så känns det tillfredsställande att vinna ARRL
40m low power cw! Även om det bara var två svenskar till som körde samma
klass! :-)
När jag körde med 5-elementaren för 10m var det också ganska kul att köra
single band. Det blir liksom att i högre grad ta kampen med bandet och dess
conds. När andra byter till mer lättkörda band kämpar man vidare och rätt
vad det är dyker det upp intressanta stationer över nordpolen. Om det
resulterar i ett singleband diplom blir man glad .... trots att man är fullt
medveten om att många som kör multiband har fler 10m poäng iallafall.

OK, landskamp var det, ja ....vilka drivkrafter har jag för att bidra? ....
och då måste vi bestämma oss, satsa och hjälpas åt! Frågan är om det finns
ett "vi"? Eller hur man bygger upp en sådan vi-känsla? Jag tror man är på
rätt väg om man flaggar för och pratar om SAC innan testen. Skriver i QTC,
diskuterar i olika forum och på banden. Uppmuntrar nybörjare så att de vågar
köra! Ger goda råd till halvnybörjare som jag, som i bästa fall har en
trebandsyagi och några trådar, en IC-706a ... men ändå tycker contest är
kul. Men, det är en bra diskussion som pågår nu ...

SA5A Sture