[TOEC] Är det konds? Kolla själv med hjälp av Faros!

SM5AJV sm5ajv at chello.se
Wed May 3 14:19:17 EDT 2006

VE3NEA/Alex har precis släppt version 1.0 av sin
konditionsbevakningsprogramvara Faros.

Programmet lyssnar på NCDXF-fyrarna och loggar
SNR, QSB och Propagation-delay.  Som ett
experiment har jag satt upp en webbsida med
de mätningar som görs hemma hos mig.

Se vidare på
http://sk3w.shacknet.nu/sm5ajv/faros/index.htm

Sidan uppdateras var 5:e minut. Det finns också
ett arkiv med tidigare dagars mätningar. Klicka
på knappen "Archive".

Det skulle vara kul om fler vill publicera sina
mätningar på webben. Jag gissar att mätresultaten
kommer att skilja sig ganska mycket beroende på QTH
antenner etc.

Programmet Faros är shareware och finns att ladda
ner från http://www.dxatlas.com/faros
Mer info finns även i det kommande numret av QTC.

73 de Ingemar, SM5AJV