[TOEC] Claimed Scores SAC CW 2006

Jan-Eric Rehn (SM3CER - 7S3A - SA3R - SF3A) jan-eric.rehn at telia.com
Thu Nov 2 09:02:55 EST 2006

Hej!

Ta inte de Claimed Scores som OZ5WQ presenterat på allra fullaste allvar.
Där finns många fel och brister och så "otroligt snabbt jobbat" är det väl
egentligen inte - han har ju haft från 5 till 6 veckor och fram till igår på
sig att titta vad som stått i Cabrillo-loggens header CLAIMED-SCORE: och
göra en lista på det. Siffrorna stämmer inte till 100%, eftersom de olika
contestloggprogrammen kan räkna poängen på olika sätt och i vissa fall
felaktigt och väldigt många loggar finns fortfarande inte med i
uppställningen.

Även "SAC 2006 Received Logs" på http://saclogs.oz5wq.dk/ innehåller
felaktiga och dubblerade call på både CW och SSB.

Jag har fått en första "drös" av både CW- och SSB-loggar att kolla för c:a
två och en halv vecka sedan. Det är 631 CW-loggar och 345 SSB-loggar. Jag
har mycket noggrannt gått igenom dessa loggar och det har tagit åtskilliga
timmar! Uppdatering av mina contestsidor har fått stå tillbaka och jag har
enbart jobbat med SAC-loggarna under den här tiden.

CW-loggarna innehöll 2 loggar med felaktiga call, 2 loggar från andra
contests och 4 helt felaktiga loggar.

SSB-loggarna innehöll 14 CW-loggar, 5 loggar med felaktiga call och 2 helt
felaktiga loggar.

Nu väntar jag på att OZ5WQ ska skicka mig resterande loggar för genomgång.
Ca 170 CW-loggar och 110 SSB-loggar, minus de pappersloggar (totalt 49 CW
och 31 SSB) han ännu inte skrivit in i datorn. Jag hoppas han sedan skickar
mig de pappersloggar han knappar in allt eftersom de blir klara.

När jag fått dessa loggar innebär det c:a en knapp veckas jobb med att
konvertera ett antal loggar från Word, Excel och andra ev. konstiga format,
rensa loggarna från tabbar, massor av extra mellanslag och dolda koder,
ändra alla mystiska förslag till contestnamn och kategorier i
Cabrilloheadern, ta bort de multipliers och poäng vissa deltagare lägger
till i Cabrillologgarna, ta bort Claimed Scores-uppställningar, som några
lägger till i slutet av loggarna, se till att loggarna följer
Cabrillostandarden, så att de går att läsa i rättningsprogrammet osv. osv.
osv.

Det finns ett förslag till Cabrillostandard, men tyvärr har varje
contestloggprogram "sin egen" Cabrillostandard. Dessutom kan inte vissa
deltagare "hålla fingrarna i styr", utan lägger till och drar ifrån i de
Cabrillologgar som programmen producerar... Puuuhh...

Jag jobbar vidare...

73 de Janne, SM3CER

Jan-Eric Rehn - SM3CER - Vanity calls: 7S3A - SA3R - SF3A
SSA Contest Manager - SWEDEN
E-mail: sm3cer at contesting.com - sm3cer at ssa.se
Skype: janericrehn
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Also QRV in MS or MM from: SI9AM - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000, 2002 and 2006