[TOEC] Resultaten från CQWW CW 2005: strul!

Rolf T Salme rolf.salme at telia.com
Fri Sep 1 08:23:25 EDT 2006

God eftermiddag,

Idag fick jag CQ Magazine för september, som
innehåller resultaten från CQWW CW 2005.
Röran denna gång verkar större än vanligt.

Först slogs jag av att vinnaren på 3,5 MHz
Low Power hade en poängsumma som inte
var större än 53.437 poäng - knappast något
världsresultat.

Själv körde jag QRP 3,5 MHz men kunde inte
hitta mig själv i resultaten för QRP. Ja, i själva
verket verkar inte någon i hela världen ha kört
3,5 QRP förra året, för några sådana resultat
finns inte ö h t.

Jag mindes från Claimed Scores på 3830-reflektorn
att 7S7V hade en mycket imponerande poäng-
summa på 3,5 MHz Low Power, c:a 150.000 poäng,
som han i så fall borde ha vunnit på för hela världen,
jämfört med resultatet ovan.

Jag har nu tittat tillbaka på Claimed Scores, och på
3,5 MHz LP är det alltså hela 10 stationer som har
en högre claimed score än den påstådda vinnaren
YO6EX/P med sina drygt 53.000 poäng! Var har
alla de tagit vägen?

Så småningom har jag nu tittat på SM-resultaten
för 3,5 MHz:

SK3W        3.5    387,186    1703    31    110 (OP. SM5IMO)
SM6CNN           278,320    1361    30    112
7S7V                  154,809    1254    18    85
SM6IQD              14,278     168     11    48
SM5MX               13,585     253       7    48
8S6A                    11,475     259       5    39

Av Claimed Scores framgår att SK3W och SM5CNN
kört High Power, alltså so far, so good. Men 7S7V
skulle förmodligen ha blivit 2:a i världen i Low Power
med sina 154,809 poäng, f ö ett nytt lysande svenskt
rekord i klassen! (IU1A "claimar" mer).

Om SM6IQD kört QRP får jag gratulera även honom
till ett nytt svenskt rekord, men om han kört High
Power, tänkte jag bocka med mössan i hand och
själv göra anspråk på QRP-rekordet.

Jag gissar att de säkert flera än 10 som kört ihop
högre poäng än den som nu står som vinnare på
3,5 MHz LP nu samtidigt som jag skriver detta sitter
och filar på sina protester över CQ:s miss. Själv
vet jag inte om jag orkar bråka, eftersom erfaren-
heterna visar att man brukar tiga ihjäl saker som
dessa.

Mycket tråkigt att CQ misslyckas med det här, och
än tråkigare att man inte heller verkar bry sig.

73,
Rolf
SM5MX