[TOEC] Framtida SAC

Ilkka Korpela Ilkka.Korpela at Helsinki.fi
Thu Sep 7 23:49:31 EDT 2006

Lainaus "Teemu, SMØW" <teemu at sm0wka.com>:

> Den förändring som vi i Sverige har diskuterat är att ev. byta datum på
> CW
> delen eftersom den krockar med CQWW RTTY. Många finska och svenska
> contesters skulle gärna köra båda två, men då man är intresserad av RTTY
> och
> CQ Contest är testernas test väljer man gärna den före SAC, det kan man
> förstå!

GM!

  SAC "reserverade" den tredje och fjärde veckoslut i September redan
i 1959. Vet någon när CQ WW RTTY dykte up? Officiella regler på CQ's
sida säger ingenting om ordningsnumret. Jag tror att "vi" var där först
och CQ tog över - typiskt W beteende?

  För mig och många andra så är SAC "testernas test". Jag förstår att
detta är omöjligt att tävla allvarligt i både SAC SSB ocg CQ WW RTTY.
Men, minsann, största delen av tävlare tar det inte så alvarligt och
de kan köra bägge. Fanatiker bör välja men sånt är detta i livet.
Som SM5DJZ påpekar, går detta ej lätt och byta dagar. "Bugar man sig
åt ett håll, vänder man baken till andra håll".

  På tall om "testernas test"; den dagen då CQ -tävlingar avstår från
användningen av zone-numret, blir detta möjligt att ordetligt kontrollera
loggar och säkerstalla just spelet. Då skulle CQ ställa sig i den
position.

  Kommittee: föreningar såsom CCF kommer och går. Vi har haft från 100
up till 300 medlemmar de sista 10 år. Detta är få som är aktiva. Före-
ningar och förbut som SSA, EDR, SRAL och "den i Norge", dom representerar
kontinuitet. Om vi fanatiker i SM och OH tar över organisering, kommer
intresset i LA och OZ att minska ännu. Detta som SM3CER har gjort, är
fantastiskt, och jag hoppas att han orkar i framtiden också. Det är
viktigt som du Teemu säger att resultaten och priserna delas ut så
fort som mojligt. Att det tar 13 månader är märkligt nuförtiden. Där
skulle detta vara bra att man kunde anmäla sig frivilligt och hjälpa
till den som har turen att organisera. Men inte med flit.

Kanske det här låter pessimistiskt - jag försökte lägga fram
realiteter.

pdf- PileUP! som "reklamerar" SAC har nu laddats i 1792 datorn runt
om värld och från och med mondag nästa vecka börjar man öppna
brev som innehåller "det trycta ordet" i 260 QTH runt om värld. Dom
skickades tillsammans med V31-QSL och det går att tacka OH2PM. Värför
gör vi sånt? Minsann, detta är desto roligare ju mera vi är.
Själviska motiv altså.

  I Finland handlar man först (ibland klumpigt) i stället för att
sitta ner och grunda kommittéerna som börjar planera.

ilkka, OH!WZ

Detta blev lång, jag beklagar.