[TOEC] WPX CW 2007 - eller - Det blir aldrig som man tänkt sig...

Ove Friman - SF0F ove at sf0f.com
Tue May 29 04:18:03 EDT 2007

God Morgon listan o ärade läsare,

sitter här på tåget till Malmö och begrundar helgens contest aktiviteter.

Ambitionen och målsättningen var hög - i år skulle jag banne mig inte bli värdens första förlorare - i år skulle jag knipa första platsen i SOSB20 LP klassen...

Upptäckte timmarna innan start, till min stora fasa, att solvärderna inte var helt lysande med mäktig aurora som definitivt skulle påverka chanserna negativt med avseende på bl a NA kontakter.

Någon timme innan testen slog jag på riggen och kunde snabbt konstatera att någon granne i ett hyreshus en bit bort köpt sig en ny TV - förmodligen ett satans, djävla påhitt som går under benämningen "Platt TV". Denna "TV" torde nog ges en mer korrekt beskrivning som lyder: "Störsändare avsedd för frekvensområdet 13 - 15 MHz". Den lade ut en fet, äcklig och kraftigt modulerad störning över hela 20M.

Störningen gick dock att, delvis,  dämpa bort genom att aldrig ha beamen riktad inom intervallet 280 - 60 grader. Jag kunde också konstatera att TV:ns innehavare GILLAR att titta MYCKET på dumburken. Första natten stängdes TV av vid halv fyra på morgonen, för att nästa natt nöja sig med att stängas av vid 3 tiden.

Kondsen mot NA blev som jag förutspått: förra året körde jag ca 600 Nordamerikaner och i år bidde det bara ca 120 st. Även japanerna lyste med sin frånvaro då jag endast körde ett 20 tal jämför med ca 180 förra året. Detta påverkade givetvis mitt slutresultat. Detta var första gången som jag avbröt en contest i förtid (skippade de sista tre timmarna) då störsändaren slogs på vid 2000 Z.

Men jag är inte bitter... det är bara att bryta ihop och komma igen nästa år... för då djävlar....

Så här bidde årest resultat:
Antal QSO: 977
Antal Prefix:  504
Total poäng: 789 768

Bästa 73 de Ove - SF0F (SM0PSO)

P.S Jag har länge gått och funderat på att flytta ut från Stockholm, Traneberg till en naturskön och framförallt störningsfri miljö utanför Stockholm. Denna helg har definitivt fått mig att bestämma mig.... jag skall flytta härifrån snarast. Är det någon som har något tips på något hus som är till salu med lagomt pendlingsavstånd (max 80 km) från Stockholm???