[TOEC] CQWW Phone SOAB LP SJ4F

Göran SM4DHF sm4dhf at gmail.com
Mon Oct 29 09:55:44 EST 2007

 Hej
Testhelgen tillbringades i en lånad stuga i Sälen. Var tvungen att köra test
och släpade med en massa tråd och en R7000 vertikal.
Stugan låg ganska högt på bergskanten men jag hade i alla fall en stor del
av fjället som en vägg österut. För första gången i mitt liv kunde jag stå
och titta ner på min antenn fast den kanske satt 15m upp i träden!
Det var otroligt brant i backen. Gick jag 50m från antennen upp i backen såg
jag ner på dipolen!
Men vad ska man göra. Det blev trots allt en del DX, men österut hördes
knappast något. Det var som nere i ZB2, en kompakt vägg av sten i vägen!
Körde på en stegmatad dipol och en R7000 vertikal. Försökte också få till en
Inverted L för 160m.
Efter flera timmars skjutande med en EZ-hanger slangbella och 5st bortskutna
tyngder och avsliten lina fick jag skaffa mer fisklina i Sälen! Någon som
vet hur man bär sig åt för att se kulan bättre? Jag har gula kulor men
tänkte fästa i något färgband också, men det blir väl för fladdrigt att
skjuta iväg.
Tack vare att det var så brant, lyckades jag bättre till slut att slunga en
sten fastbunden med vitt snöre,
då såg jag i alla fall vart det tog vägen!
Antennen funkade emellertid inte. Hörde urstarka europeer men dom hörde
inte något från mig. Hade bara 4 motvikslinor utlagda på småträden men det
borde ha gått lite bättre.

Vilken testhelg....Skönt i allafall med mycket skogsluft och avstressande
promenader mellan qsona!

Contest : CQ World Wide DX Contest
Callsign : SJ4F
Mode : PHONE
Category : Single Operator (SO)
Band(s) : All bands (AB)
Class : Low Power (LP)
Zone/State/... : 14
Operating time : 14h27
BAND QSO CQ DXC DUP POINTS AVG
160      10     2     7     0        9        0.90
  80    123     8   42      0    138        1.12
  40      58     6   31     0       69       1.19
  20    235    15   69     0     343       1.46
  15      74     6   30     0       93        1.26
  10      29     3   15     0       28        0.97