[TOEC] SAC single-op 10-minutersregel?

SM5AJV - Ingemar sm5ajv at tdcmail.se
Thu Sep 13 17:05:41 EDT 2007

Hej!
10-minutersregeln gäller endast MOST - Mutiple Operator Single Transmitter,
allt enligt de officiella reglerna som finns på
http://www.sk3bg.se/contest/sacsc.htm.

Så flyttar runt på banden allt vad du orkar! Att man som Single Op inte
har någon
10-minuters regel att ta hänsyn öppnar upp för att flytta runt
motstationer som
är ovanliga multipliers. Detta är nyckeln till att få höga poäng i SAC.
Finska
stationer är i allmänhet duktigare på detta. OH2BH skrev i National Contest
Journal Mar/Apr 2007 om "How to Reach the Mega-Point club in SAC CW"
och påpekade vikten av att verkligen be motstationen komma på ett annat
band. Det skadar inte att fråga: PSE QSY TO 21033 NW. Att köra SO2R
underlättar förstås att flytta multisar eftersom man i allmänhet inte
behöver
"ge upp" sin RUN-frekvens när man skall QSY:a.

73 de Ingemar
SM5AJV