[TOEC] SAC från SG5X / SM5AQD

Hakan Eriksson SM5AQD sm5aqd at telia.com
Mon Sep 24 11:32:49 EDT 2007

Hej Grabbar,

Hade väl en målsättning att köra några Q´s för att ge SM lite poäng.
Jag var inte aktiv under fjolårets SAC eftersom det var antenn
uppsättnings dags.
Ju längre veckan gick så hade jag tid att peppa lite innan testen,
pratade med Erik på SSA kansli för att erhålla en bättre signal?..
gjort, valde SG5X.

Efter att XYL hade dragit iväg tidig lördagsmorgon med släpkärra och
allt för att hjälpa våra ungdomar i Sthlm, började jag  labba med N1MM
programmet men eftersom man inte är någon hejare så står det CW i
programmet med 599 rapporter?..vet i fan hur jag fick till det, det
blev ju rätt förra veckan i CW delen?..
Letade fram min sk Voicekeyer som legat i garderoben i några år (byggd
av SM5GLC för super många år sedan)?.hur tusan programmerade man den?..
hm jovisstja, så här var det?.batterierna var ju slut, har jag några
nya liggande ?

Bytte Yaesu´n mot trotjänaren OMNI 6+ som hade varit på rep.
Sedan var det dags att börja sjunga upp rösten på bandet några timmar,
hade SKED tid med Mats från RK3AWL runt 11Z på 15m?helt tyst band.

Dagen innan hade jag registrerat SG5X i QRZ.COM om någon var
intresserad av ett QSL kort.

Sagt och gjort höll låda på 20m ca 45min innan testen runt 14230..inga
problem. När själva testen började så fick jag en super PILE?MEN de där
SSTV snubbarna vet hur man QRM´ar,
Jag hade 142 QSO under första timmen även om jag hade 59+30 på en som
slog CW ?SSTV hela tiden samt när jag flyttade mig till andra delar av
20m bandet runt 180 ? 200 kom mågon och tune´ande på samma sätt dock ej
med texten SSTV men hade någon inspelad band remsa i dålig modulering?..
Huga, man kan bli förbannad för mindre.

Det funkade super fint hade super pile men ovan QRM som ovan i några
timmar?..      efter 18 Z hade jag 804 QSO´n så det flöt skit bra?..
när jag sedan hoppade över på 80m så var faktiskt bandet fullt med
stationer däruppe 3765 ? 3800?.samt en massa poliser med kommentarer då
jag lade mig på 3791?det var ju nära till 3B7C?luften gick ur och QSO
raten gick ner drastiskt.
Mellan 19Z och 6Z körde jag ca 300 QSO´n,, sov dock i 4,5 timmar.
7Z på morgonen så kom raten upp igen, då hade jag den största
raten?146 QSO´n. De 5 sista timmarna körde jag mer än 540 QSO´n.
Slut QSO blev 1643 QSO´n efter att programmet har tagit bort alla
dupes.

Kul att 10 o 15 meter öppnade. Jag flyttade bara en mult , en EA6 från
20m till 15m. De övriga kom och ropade mig, jag har varit för lite på
40m då jag missade faktisk både W och VE på 40m samt JA på 80m. På 80m
var kondsen inte så bra på 80m nu på SSB som på CW.
Jag kollade ej in multisarna under testens gång utan det får bli vad
det blir så jag förstod att det gick att göra bättre där men det blir i
alla fall några poäng i kampen. Har väl lite att fixa i loggen?det är
ju inte så bra att det står CW---599?.

Många ZL på 40m...tror > 10  st.

Kollade för kul skull på QRZ.COM?det var > 1000 st som kollat in
callet????? Varför gör dom det ??? under testens gång.

Totalt:  1643 QSO´n med 225 multisar.   > 813 000 poäng.

Körde 128 QSO´n på 10m?kul

Grattis till Mats RK3AWL´s satsning?super signal på alla band. Tack
för 10m QSO´t.

73 / HAWK    SG5X