NRAU-Baltic - meningsfull contest för Norden?

Rolf Salme sm5mx at yahoo.com
Sun Jan 13 05:05:37 EST 2008

God morgon,

Säg mig den contest som är helt rättvis, d v s där
villkoren är helt lika för alla deltagare. I WRTC har
man kanske kommit en bit på väg, men i andra tester är
det nog rätt svårt att åstadkomma mer påtaglig
rättvisa. Likväl kan man hoppas att arrangörerna
åtminstone strävar åt det hållet, för att göra en test
någorlunda meningsfull för alla deltagare.

Det var faktiskt 43 år sedan jag senast deltog i NRAU.
Idag heter den NRAU-Baltic och nu deltar även våra
baltiska grannar. Det märks, inte minst i
resultatlistan. Förra året kom bäste svensk först på
35:e plats i CW-delen. Är vi verkligen så "dåliga"?
Jag tror faktiskt inte det.

I år tänkte jag delta på CW och satte mig ned för att
bl a studera vågutbredningen vs. mina antenner. I
sammanhanget fick jag också god hjälp av Kjell, PB3SM,
och hans EZNEC i kombination med VOACAP. För att
förbättra läget satte jag därefter upp en 2x10 meter
dipol på en ungefärlig kvartsvåg över jord för att få
högsta möjliga strålningsvinkel på 7 MHz.

Vågutbredningen är det däremot svårare att göra något
åt. Man ser omedelbart att stationerna i Baltikum
kommer att vara oerhört gynnade av att de hela testen
befinner sig i närheten av eller i fullt dagsljus p g
a testens placering på dygnet, d v s 0530 - 0730Z. De
kan alltså ganska enkelt köra varandra, medan vi i SM
mer bokstavligen famlar i blindo - och i än högre grad
våra kolleger i LA och OZ. I SSB-delen är läget -
återigen bokstavligen - något ljusare. De CW-QSOn jag
nu sänder in som checklog motsäger i praktiken ej
heller vad redan prognoserna antydde.

Naturligtvis är det viss sport att sitta och köra
svaga och darriga balter, när man just gnuggat sömnen
ur ögonen - men är det här en helt meningsfull test
för Norden? Och är det meningsfullt att utlysa något
slags landskamp, när vi skandinaver kör med en hand
och två fingrar bakbundna. Jag tillåter mig tvivla en
aning.

NRAU-Baltic bör självfallet förläggas till en senare
tidpunkt på dagen, så att det råder ordentligt
dagsljus över hela testområdet. Alternativt kan man
tänka sig att förlägga testen till en annan tid på
året, då det är dagsljus över hela Nordeuropa, men det
vore kanske att tumma alltför mycket på en tradition.

Som det nu är, tycker jag inte NRAU-Baltic är en
särskilt meningsfull test för oss i SM. Om den inte
flyttas till en annan tid på dagen, tror jag att jag
lämnar W.O. även de kommande 43 åren. Det är
förmodligen ingen som saknar mig, men då vet ni i alla
fall varför jag inte deltar.

73,
Rolf
SM5MX