[TOEC] IARU Region 1 Field Day

Håkan Olsson sm6eqo at bredband.net
Mon Jun 9 08:02:26 EDT 2008

Gänget, en fråga!

Uppenbarligen är IARU Region 1 Field Day testen jättestor nere i Europa.
40 meter var knökafullt med starka portabla stationer som uppenbarligen
körde både kilowattar och beamar från sina portabla qth:n. Något som
måste ha involverat en ansenlig logistisk insats, för att inte tala om
vad som hade satsats tid och engagemang. Därför frågar jag mig varför
den här testen är i det närmaste okänd uppe hos oss! Någon som kan svara
på detta?

Själv var jag uppe på "mitt" berg och körde några timmar på
lördagakvällen och några timmar på söndagen fram till dess att solen
blev alldeles för het för mig, dvs fram till dess att drickat tog
slut... :-)

Körde med FT-817 och ändmatade dipoler. Det blev 123 qso:n på 40 och 20
meter enbart. Kanske inte någon direkt seriös insats, men vädret var
jättehärligt och solen sken allt vad den orkade! :-)

73 de
Håkan / SM6EQO