[TOEC] WPX CW SE5E

sm5ajv at tdcmail.se sm5ajv at tdcmail.se
Mon May 26 17:11:30 EDT 2008

Ja, vad skall man säga efter en sådan här överraskande
helg? Inte skulle man kunnat hoppas på att både 15 och
10 skulle vakna så här i solfläcksminimum!

För egen del var jag hur ringrostig som helst. Det var
ett tag sedan det kördes test från mitt fritids-QTH och
någon längre tid till förberedelser blev det inte. Att
man aldrig lär sig? Jag satt och lödde fram till en
halvtimme före teststart. Det var en anpassning mellan
WinTest->WinKeyer->SO2R-boxen som "jag bara måste få
till". Jag ville få audioswitchning att funka med hjälp
av de olika scenarios man kan ställa in i WinTest.
Den gamla hembyggda SO2R-boxen fick moddas med en näve
komponenter och vips så hade jag samma funktionalitet
som de dyra "köpe-boxarna".

Att sitta och löda istället för att ta en tupplur gjorde
att jag inte orkade vara vaken alla de 36 timmarna man
förfogar över. Drygt 34 timmar blev det till slut.
Modifieringen av audion gjorde att jag körde mycket mer
aktivt med den andra radion jämfört med tidigare. I och
med de olika scenario-inställningarna uppmuntras man att
använda båda radioapparaterna i större utsträckning.

I morse (måndag) så gjorde jag en okulärbesiktning av
antennparken och upptäckte då till min fasa att några
trådantenner hade fallit ned. Och just då, drog jag mig
till minnes att jag för en  månad sedan låtit fälla några
träd, men helt glömt bort att fästa upp trådarna igen...
Som sagt, lite förberedelser i tid skulle inte skada!

Summa-sumarum så är jag nöjd med helgen och det var roligt
att komma igång igen efter allt för lång torkperiod.
WinTest och SO2R-switchningen var en "hit".

"And the result from SE5E is:"

Contest         : CQ World Wide WPX Contest
Callsign        : SE5E
Mode            : CW
Category        : Single Operator (SO)
Overlay         : ---