[TOEC] SAC - Vad tycker DU ?

Mikael Larsmark mike at sm3wmv.com
Thu Nov 6 17:56:37 EST 2008

sm5ajv at tdcmail.se wrote:
> [...]
>
> SAC-testen har de senaste åren varit föremål för en hel
> del diskussioner. Det har handlat om regler, organisation etc.
> På CCF-kryssningen i januari kommer en av programpunkterna
> handla om SAC. Det är däför angeläget att få in synpunkter
> för att få en bild av hur de Skandinaviska deltagarna ser
> på SAC inför mötet i januari.
>
> Fundera och svara på nedanstående frågeställningar antingen
> direkt här på reflektorn eller ett privat mail.
> Samma typ av frågeställningar har gått ut på CCF-reflektorn.
>

> * Formatet: Endast skandinavien / inkludera Baltikum / etc
Kanon som det är nu. Jag skulle inte vilja inkludera Baltikum, däremot
skulle jag kunna tänka mig att alla får köra alla men att SCA ger mycket
mer poäng, ungefär som Russian DX Contest. Skulle höja intresset för SAC
enormt.

> * Tidpunkt: som det idag / en helg CW+SSB / 24h / 27h / 36h / etc
Som det är idag, dock flytta SSB-helgen så att den inte krockar med WW RTTY.

> * Band: 10-80 / 10-160 / etc
Jag ser gärna också att man inkluderar 160M, förstår inte varför man
inte skulle göra det.

> * Klasser: som idag / SOAB-TB / Mix / etc
Som det är idag

> * Poängberäkning: som idag / QSO inom Skandinavine # poäng
Som det är idag.

> * Multipliers: som idag / distrikt / regioner / etc
Bra som det är idag, om man dock skulle göra så att alla får köra alla
skulle man även ha DXCC som multiplar för icke Skandinavier.

> * Krock med CQWW RTTY: ok / ej ok / etc
INTE OK!!!

> * Räkna DX utanför testen: ok / ej ok / etc
Om de ger rapport som är korrekt (dvs med serienr) måste det väl anses
som OK? Lika väl som att folk ropar upp Skandinavier men inte är med i
tävlingen, dock ger serienummer ändå för att få QSO.

> * Testmeddelande: som idag / annat meddelande / etc
Som idag är bra.

Titta på RDXC, se och lär. Detta kan ju dock vara svårt att lyckas med
utan rejäl ekonomisk uppbackning (priser osv).