[TOEC] SAC - verktyg för att bandplanera

Mikael Larsmark mike at sm3wmv.com
Tue Sep 16 09:39:40 EDT 2008

Jag instämmer med föregående talare att detta var en utmärkt ide för att
göra det enklare att se trenden på vad som händer. När man använder
win-test finns det även en möjlighet att ha VOCAP direkt i programmet
och det kan förutspå vilka band det går att flytta multiplar osv.

Dock som Mats nämner så tar detta dock inte hänsyn till sporadiska-E
öppningar, aurora osv. så trots att 10M tycks vara dött enligt graferna
kan man få kanonöppningar, dock oftast otroligt sporadiska och lokala.
Funderar ibland på om man inte ska ha en radio som ligger och scannar
10M med SQUELCH på, dock kan man ju oftast förutspå när bandet möjligen
kan öppna upp beroende på hur de andra banden beteer sig så möjligen
behövs detta inte.

Micke, SM2WMV