[TOEC] CQWW CW SJ2W

Mikael Larsmark mike at sm3wmv.com
Mon Nov 30 09:25:31 PST 2009

Hej gossar

Då var ännu en tävling avklarad. Konditionerna var betydligt sämre på
högbanden kontra CQWW SSB men lite bättre på lågbanden. Dock måste jag
säga att det var betydligt bättre lågbands konds ifjol, de verkade
återhämta sig långsamt från auroran som var på Fredag morgon. Dock var

20m var en rejäl besvikelse, bandet stängde tidigt mot USA och jag
tycker aldrig det lät riktigt bra mot asien, inte om i SSB-delen. Det
öppnade upp en kort stund lite senare mot W6 men inte i närheten av vad
det kan göra och har gjort senaste veckorna. Vi är lite begränsade med
antenner vilket gjorde att runnern eller multjagaren blev begränsad
beroende på beamriktning, men detta har vi förhoppningsvis löst redan
till nästa år. Vi är väldigt nöjda med 160m och tycker även 40m blev
helt OK med tanke på att vi använde en skräpantenn. Vi körde mindre
multiplar i år assisted på 80m än vad jag gjorde unassisted ifjol, dock
är det rätt nära.

Jag tror vi ställer in fler antennarbeten i vinter förutom att jag är
sugen på att klättra upp med drivlementet till 40m yagin och sätta den
så högt upp so möjligt mellan stagnivå 2 och 3. Borde gå betydligt
mycket bättre än vertikalen iaf om man får upp den runt 40m.

160m: 37m hög vertikal
  80m: 4-SQ
  40m: Vertikal (usch)
  20m: 6el @55m + 3el @19m
  15m: 6el @14m
  10m: 6/6el @16/11m

FT2K + Granger (1kW)
IC-7400 + ACOM-1000
FT1KD + 4-1000A för 160m

                     CQ Worldwide DX Contest, CW

Call: SJ2W
Operator(s): SE2T SM2LIY SM2WMV SM3JLA
Station: SJ2W

Class: M/S HP
QTH: Da Traesk
Operating Time (hrs): 48

   160:  720    24       82
    80:  899    31      111
    40:  443    31       98
    20: 1014    35      118
    15:  170    27       79
    10:    6     5        6
------------------------------
Total: 3252   153      494  Total Score = 3,469,666

Club: Worldwide Young Contesters

Comments:

We were hoping for better propagation's, especially on the lowbands.
Luckily the bands recovered a bit on Sunday which made us catch up a bit
in mults. 20m was a big disappointment, the band closed pretty early to
US. We have no real 40m antenna (just a vertical) so this band was a
huge struggle but we are kind of happy with the result anyway.

We had one radio dedicated for 160m since we have a "monoband" amp for
that band. And we had two radios we shifted between running and mult
hunting. We are very happy with the 160m result and when we get more
hardware up next year we will be more flexible and the 40m result will
hopefully have a huge improvement. There is a lot of work to do to make
this station a competitive M/S station, but after just over one year at
the new QTH we feel that we are on the way to something good.

For more information on the station and also a way to see the progress
at the station, go to http://www.sj2w.se

/The SJ2W crew

Posted using 3830 Score Submittal Forms at:
http://www.hornucopia.com/3830score/