[TOEC] SAC CW SM2(ez)T SOAB HP

Torvald Lundberg torvald at eurab.se
Mon Sep 21 03:10:27 PDT 2009

Hej!

Förvånande bra konditioner med tanke på att antalet solfläckar verkar ha
fastnat på 0.
Såg att Solar flux var uppe på 70, det var väl det som gjorde det.
Körde faktiskt 4 QSO'n på 10 meter.

Strul i början med att få båda riggarna att samarbeta med logprogrammet.
Hann inte riktigt få till det.
Ena PA't tappade effekt då ena 3-500Z "lampan" slocknade. Verkar vara
glapp i glöden.
Är det någon som har en lampa över så är jag intresserad.
Andra PA't Visade sig ha en konstig nyckling av S/M relät, tappade en
halvtimme på att fixa det.

Annars gick det bra. PY2ZXU på alla band utom 10m.
En hel del W/VE på 80.
40 meter var fantastiskt. Fick ihop ca 50 multisar. Skall bli intressant
köra SSB med det utökade frekvensområdet. Kommer nog att bli trångt i
alla fall.
20 meter dog på natten.
15 var en positiv överraskning på söndagmorgonen. Öppnade tidigt mot
öster och Mitt på dagen var sydeuropa riktigt starka.

Summa :
Drygt 1300 QSO och 169 Multisar. drygt 500 000 poäng vilket var målet.
Sov 1.5 timme mitt i natten.

Rig: IC756,IC7400, L7, SB220
Antenner
80:  4-Square
40: 2 el @26m
20: 2x2 el @12, 22 m + vertikal dipol
15: 2x2 el @14, 20 m
10: 4 el @24m

Laddar för SSB. Eventuellt blir det poängmaximering med fler operatörer
och Multi klass.

73
Torvald