[TOEC] WRTC 2014 i Sverige!

Mats Strandberg sm6lrr at gmail.com
Tue Jun 29 04:59:04 PDT 2010

Ja... rubriken hade som syfte att attrahera Ert intresse " ;) "

Men likväl är jag fullt allvarlig då jag kommer med detta förslag.

Redan innan årets WRTC har påbörjats, börjar man med intresse spekulera i
vart 2014 års tävling ska förläggas.

N0AX (Ward) sekreterare i WRTC Sanctioning Committee uttrycker ett önskemål
för nationella organisationer att tillskriva kommitten om de är intresserade
att genomföra WRTC 2014.

Personligen tycker jag efter att på litet avstånd följt planeringen av WRTC
2010 att Sverige bör ta chansen att söka värdskapet för WRTC 2014...

Många kanske tycker att det är en för stor apparat för ett så litet land som
Sverige, men vi måste ha i åtanke att Finland och till och med lilla
Slovenien lyckades alldeles utmärkt under de år de var värdar.

Jag slänger ut denna "teaser" för att se om det finns reellt intresse i SM
för att överväga att ansöka till WRTC Sanctioning Committee.

Bulgarien under ledning av K1LZ (Krassy) har indikerat att man är beredda
att söka.

Vi i Sverige borde ha potentialen till att lyckas med ett arrangemang, men
allt hänger på oss själva. Jag skulle gärna vilja vara med att organisera
ett sådant evenemang i Sverige, som skulle ha en positiv effekt på både
contesting och amatörradion i Sverige. Vi har en god tradition i Sverige att
anordna stora evenemang.

WRTC är så stort att man inte enbart kan klara det med ideella krafter, men
det finns också en hel del intressanta företag inom olika tekniksektorer som
potentiellt skulle kunna vara med som huvudsponsorer.

Vad säger Ni?

Här finner Ni mer information om årets evenemang: http://www.wrtc2010.ru/

R3/SM6LRR, Mats

(Referee WRTC 2010, Moskva)