[TOEC] CQWW SSB SM0W SOSB/80 HP

Teemu S. Korhonen - SMØW teemu at sm0w.com
Mon Nov 1 05:54:09 PDT 2010

Jahapp då har man vaknat ur Koman efter testen och har redan börjat ladda
batterierna med blodad tand inför nästa sittning om en månad CQWW CW =)

Inför testen så har jag på helger under slutet av september och oktober dragit
ut bävrar och planerat inför testen på olika sätt. Tog även semester från
jobbet veckan innan för jag visste att det skulle vara mycket jobb kvar, x
antal bävrar skulle ut och sen skall termineringar göras, feedrar och
styrkablar skall dras 200m bort i skogen, relälådor för switchning ska meckas
ihop... listan var helt enkelt oändlig!

Så sista 9 heldagarna före testen jobbade jag lååånga dagar och fick kanske 5
timmars sömn som max per natt, kanske inte den mest optimala vilan inför en
test, men jag var ju tvungen att bli klar med allt! Nåväl det hela slutade med
att jag 30minuter före testen i ljuset av ficklampa fortfarande stog och lödde
fast abiko-öron på bävertråden för at skruva fasti den upphängda 9:1 trafon.
Sprang in hals över huvud och började bränna frekvens 15min innan testen
samtidigt som jag gjorde i ordning win-test med alla inställningar i den och
micro-keyern. Sedan drog testen igång och jag slet och slet och slet..
resultatet finns här nedan.

När man sitter och kör test så börjar gärna tankarna i huvudet vandra och jag
ägnade mycket tid åt att fundera på hur fan folk beteer sig på banden. Under
mina nu 20 år inom den här hobbyn har jag upplevt det mesta men detta tog nog
priset. Att italienare "spaghettigubbar" är riktiga tomtar det visste man ju
sedan tidigare men dom är så dumma så de kan inte ens störa utan att avslöja
sig själva! IR4X la sig 1kHz från min frekvens och splattrade så in i norden,
gick givetvis inte att höra JA. Så jag vände ner beamen och då blev jag
givetvis stark i italien och bad honom att QSY:a eftersom han tillkom senare.
Det sket han i. Aja, jag låg kvar och körde EU och efter ett tag så fick han
helt enkelt ge upp så var det frid och fröjd igen. På söndagen var det någon
som var bängstark som började vissla och skrapa i mikrofonen, och den idioten
glömde att släppa PTT:n i andningspausen varvid man klart och tydligt hörde
någon i bakgrunden ropa "ir4x contest".  Hahaha, vilka jädra puckon!

Råkade ut för en hel del andra stolpskott också under helgen och man börjar ju
undra vilka frågor IARU bör driva egentligen, att mota ihop de som kör seriös
contest och aktiverar banden. Eller att stävja det fenomen som blir värre och
värre att folk, visslar, skriker, rapar, spelar musik osv för att avsiktiligt
störa. Tycker det är ljusår värre än nån stackars contestare som råkar glida
ner nån kHz på CW delen vilket det har förts ett ohyggligt väsen om!

Innan jag klistrar in resultatet vill jag passa på att ge ett stort tack till
Tore SM0DZB som gjort insatser på stationen innan testen och ett ännu större
tack till Hasse SM0BYD som kämpat tillsammans med mig oavsett väder och vind
med att dra ut långa bävrar i skogen, det är äkta HAM-spirit! Tur att det
finns fler galningar än mig! Tusen grattis även till Burträsk!

Fjollträsk.. over and out..

CQ Worldwide DX Contest, SSB

Call: SM0W
Operator(s): SM0W
Station: SM0W

Class: SOSB/80 HP
QTH: Stockholm
Operating Time (hrs): 34

  160:
   80: 2428    32      118
   40:
   20:
   15:
   10:
Total: 2428    32      118  Total Score = 558,300

Club: Worldwide Young Contesters