[TOEC] Bandgränser 80m SSB?

Mats Strandberg sm6lrr at gmail.com
Fri Oct 1 04:57:35 PDT 2010

Hej Johnny,

För första och andra kategorin ryska licenser kan man köra SSB mellan
3600-3800. Tredje kategorin får köra SSB mellan 3600-3750.

Ja, det finns nog något hål i marknadsföringen av SAC... inte bara i
England.

Det kommer bli full fart på banden och konkurrens om alla contesters. SAC
SSB är en av aktiviterna. En annan är en väl marknadsförd sydamerikansk
SSB-test där alla kan köra alla (också med löpnummer). Inbjuder till en
massa olyckliga "Cross Contest QSO" så vi får kanske fundera på att använda
"CQ Scandinavian Contest" vid anrop. Dessutom går EU Sprint ett par timmar
(ingen risk till sammanblandning pga olika löpnummerssystem). Som grädde på
moset kommer fem (5) stora PJ expeditioner till de nya DXCC-länderna börja
exakt denna helg... En bandplan har sammasntällts för att koordinera
användningen av banden för dessa...  Mer info följer om allt detta på SSA
Hemsida.

Litet olyckligt kan tyckas att flytten av SAC SSB inte marknadsfördes tidigt
då beslutet togs. Då hade vi kanske sluppit att brasilianarna valde samma
helg som nya SAC SSB...  Tidpunkten för PJ expeditionerna kom ju faktiskt
betydigt senare än beskedet att flytta SAC, så det kan kan inte säga så
mycket om.

73 de LRR, Mats