[TOEC] SJ2W CQ WPX SSB 2011

mike at sm3wmv.com mike at sm3wmv.com
Sun Mar 27 17:51:36 PDT 2011

Hojsan

Oj vad roligt detta var. Konditionerna kunde inte vara så mycket bättre
den här tiden på cykeln, förutom sista två timmarna. Jag och SM2XJP åkte
på Tisdagen till OH8X och hämtade upp en FT1000MP MKV som jag köpt av dem
och första testet blev just den här testen. Jag tycker det fungerade bra,
den är ju väldigt lik FT1000D som jag blivit van vid som nu är förpassad
till radio 2.

Jag tog ut en vecka ledighet innan WPX eftersom jag skulle få besök av
Zoli, HA1AG som skulle köra Russian DX Contest. Det gick bra och han
verkade nöjd av resan som resulterade i att det gamla svenska rekordet jag
tog som SJ2W från SM2HWG QTH blev spräckt och nu tillhör rekordet
Burträsk. Så jag fick gott om vila under veckan även om resan till Finland
tog på lite, 90 mil i bil över dan.

Stationen fungerade exemplariskt under testerna förutom en mjukvarubugg i
SO2R boxen som ställde till det lite från början för HA1AG, men detta
löstes fort. Jag har velat prova köra SO2R med två datorer för att göra
det enklare för hjärnan och eftersom Zoli var inne på detta också så
fixade vi det innan Russian DX Contest. Så han fick vara testpilot och de
problemen vi upptäckte då fixade jag innan WPX.

Det blev 316q på radio 2, jag fokuserade mest bara på att köra nya mults
och 3/6 poängare och det kändes mycket bra att använda två datorer. Man
kommer undan en del av Win-Tests egenheter.

Kolla in sidan för Russian DX resultatet och lite bilder på vad som hänt
på slutet. Jag kanske försöker skriva ihop något vettigare också än denna
soppa som jag trycker ut mig 02:51 :)

                    CQWW WPX Contest, SSB

Call: SJ2W
Operator(s): SM2WMV
Station: SJ2W

Class: SOAB HP
QTH: Da Traesk
Operating Time (hrs): 36
Radios: SO2R

------------
  160:   40
   80:   90
   40: 1223
   20: 1196
   15: 1214
   10:   14
------------
Total: 3777  Prefixes = 1267  Total Score = 13,841,975

Club: Worldwide Young Contesters

Comments:

This was a blast! I had set as goal to beat the current SM record taken by
SM3SGP as SK3W in 2000. I was hoping for 10 meg if everything went OK and
this went over my expectations by far. The old record was at 8.3 meg and I
think this result should even pass logcheck. Propagations were outstanding
except the last two hours, which suffered a bit from some small aurora.

I tried SO2R with two computers for the first time (of course interlocked)
and it worked like a charm. I need to do some minor fixes in the firmware
of my SO2R box, but otherwise it went very smoothly. 316 qsos on the 2nd
radio, I mainly tried to focus on 3/6 ptsers and mults.

It was also fun to once in a while run into OH8X and OH10X and compare how
I was doing compared to them. It will be very interesting to see the
results.

Next one will be WPX CW as multi-op!

For more information of the station, check the website which contains lots
of up to date information!

http://www.sj2w.se/contest/