[TOEC] WPX CW SB3W

SM3RAB sm3rab at telia.com
Sun May 29 15:54:34 PDT 2011

Ja, vad säger man. Siktet var inställt på åtminstone 1000 Q men med facit i hand så blev det en högst medioker insats från min sida.
Det brutala norrskenet grusade förhoppningarna rejält från start och jag hittade flera andra sysslor än att sitta vid riggen...fram till lördag eftermiddag när 10m vaknade ordentligt mot EU.
De lägre banden dissade jag helt, delvis p.g.a. att min 40m-yagi skickade tillbaka större delen av sändareffekten...skit också.
Att ligga och köra “run” på 20m med blott 100 Watt är ingen angenäm upplevelse, man blir totalt överkörd av stora stationer. Näe...LP passar för 10 och 15m.
SB3W var tydligen ett svårt CW-call. Har aldrig varit med om så många omfrågningar hittills. LZ9W trodde, under en lååång stund som jag försökte köra honom på 10m, att jag var SK3W som han tydligen haft QSO med tidigare och envist hävdade QSOB4 ett antal gånger och befann sig troligen på randen till vansinne när han till slut fattade att det var SB3W som anropade.
Anyway...stort grattis till SJ2W som käkade upp det svenska rekordet i sin klass!

73 de Ulf
Contest : CQ World Wide WPX Contest
Callsign : SB3W
Mode : CW