[TOEC] WPX o Mors dag

Allan H Pettersson sm5css at telia.com
Mon May 30 15:49:19 PDT 2011

           CQWPXCW Score Summary Sheet

    CallSign Used : 7S5S
        Operator(s) : SM5CSS

Operator Category : SINGLE-OP
                   Band : ALL
                 Power : LOW
                  Mode : CW

             Name : Allan H Pettersson
          Address : Ringvägen 7
  City/State/Zip : Fjärdhundra    SE-74970
          Country : Sweden

         Software : N1MM Logger V11.5.1

        Band    QSOs    Pts  WPX
          3,5     163       356      58
             7     260       585    113
           14     590       796    284
           21     209       251      83
           28       52        54       16
       Total    1274     2042     554

            Score : 1 131 268

                  Rig : Elecraft K3 100W

         Antennas : KT34XA + Dipoler

           On Time: 34:59
            Off Time: 13:01

Förra året missade jag WPX-cw för att jag var familjesocial på Azorerna, så i år förvarnade jag frugan långt i förväg om att det skulle bli en dålig mors dag då jag ville köra contest större delen av helgen. Ingen middag och inga presenter utlovades från min sida, utan bara husstädning och fixning av trädgården innan helgen och storrengöring av badrum efter helgen, jag plockade dock en bukett liljekonvaljer från vår tomt och strax utanför HI!

Min tanke var att i veckan innan sätta upp en 160m-antenn, men bl a latheten gjorde att det ej blev gjort, så det blev ingen komplett all-band operation. Min åsikt är att 160m är det band som kräver mest effekt för att komma igenom (med antenn som inryms på en vanlig villatomt), så förlusten var kanske inte så stor!?

Konditionerna var inte bra men varierande och lördagskvällen blev lite rolig med öppningar ända upp på 10m.
HF-cpen har gjort att man envisas med att köra LowPower, och visst får man vika undan för de stora kanonerna ibland, men i en så pass lång contest så brukar även en del av de finare DXen förr eller senare åka med vid "dammsugningen" av banden, därför försöker jag låta bli att hänga kvar där det är en pile.

Callet 7S5S är inte särskilt lyckat på CW, jag körde test nästan bara ssb då callet valdes. Callet  urskiljer dock vilka som är riktiga cw-kanoner där callet går rakt in, medan andra har svårt att få till callet trots både omfrågningar, sänkt hastighet och att jag ökat avståndet lite grand mellan tecknen! Sista åtgärden gör att man får sämre flyt i callet men färre tolkar prefixet 7S5 som ZS5!

Jag blev förvånad då jag efter testen upptäckte att jag hade en On-time på ca 35 tim, och följaktligen en Off-time på ca 13 tim, så lång aktivitet hade jag inte planerat! Å andra sidan så tar jag inte det hela så allvarligt ens under On-time, för förutom middags och kaffepauser så låg jag även och tittade på TV med frugan i vardagsrumssoffan emellanåt HI!

73 de Allan SM5CSS