[TOEC] SAC CW SM5FUG SOAB HP

Jan Palmquist jan.palmquist at mailbox.swipnet.se
Mon Sep 19 11:57:54 PDT 2011

För att bidra i landskampen bestämde jag mig för att köra lite
trots taffliga antenner.

Målsättningen var 500 QSOn och för att maximera poängen
ska de ju spridas ut på alla band. Tiden var lite begränsad
på grund av andra åtagande..

Eftersom 10m är svårast och det var lite öppet började jag där, men
det gick inte så bra och efter 25 minuter och 5 QSOn gick jag över
till 15m och avverkade mina hundra QSOn där innan jag var tvungen
att gå QRT.

När jag kom hem vid midnatt var det dags för 80m, ut i trädgården
med pannlampa och koppla in anpassningen till 160m Inv-L så jag
kunde köra 80m. Efter 100 QSOn var det ut igen med pannlampan på och
koppla ur anpassningsnätet och koppla in 40m antennen. Men det blev
bara 30 QSOn, jag var trött och bandet segt så jag gick till sängs
vid 00Z.

Efter en lång nattsömn var det dags att köra resterande QSOn på
40m så jag fick min 100, sen frukost och sen 100 QSOn på 20m...
Jag kollade av 10m då och då men 100 QSOn där var ju inte att
tänka på så de sista timmarna varvade jag 20, 15 och 10m.

Totalt blev det bara 8½ timmar i luften.

         Band    QSOs    Pts  Cty
          3.5     118     244   28
            7     110     226   29
           14     141     288   25
           21     152     353   32
           28      28      63   14
        Total     549    1174  128

             Score : 150,272, loggat med N1MM

Rig:  TenTec Orion + Alpha 87A

Antenn: Inv-L för 160m i en tall samt tre vertikala trådar
om 10m, 7,5m och 5m hängande i en gran, allt ihopkopplat till
samma matningspunkt och en handfull motvikter i gräsmattan.

Det blir inte så många trepoängarna när man inte har riktiga
antenner men det fanns ju många ryssar, tyskar och tjecker att köra.

Kul att få så många höga nummer tillbaka, det måste ha varit full fart
bland oss skandinaver.

73
Jan - SM5FUG