[TOEC] CQWW CW: SM7MX (SM5MX) SOSB 160 m LP

Rolf Salme, SM5MX sm5mx at yahoo.com
Mon Nov 26 05:57:22 EST 2012

                    CQ Worldwide DX Contest, CW

Call: SM7MX
Operator(s): SM5MX

Class: SOSB/160 LP
QTH: JO87mg

  160:  516    11      57
  80:
  40:
  20:
  15:
  10:
------------------------------
Total:  516    11      57  Total Score = 37,536

Comments:

Rig: TS-850SAT
Ant: T-vertical w toploading
S/w: TR4W

Första natten var så katastrofalt dålig att jag till slut började rycka i kablar
etc för att hitta ett glapp, men uppenbarligen var det "bara" condsen som
säckat ihop, för på lördag eftermiddag lät det mer normalt.

Till detta skall jag lägga att det kändes befriande att som omväxling köra
från ett så gott som elsmogfritt QTH här på norra Öland. Hemma-QTH:t i
Tyresö är inte extremt dåligt, men S-metern ligger sällan under S4-5. När
man då själv har lyckan att köra i en brusfri miljö, hör man väldigt tydligt
hur illa många andra hör, som ideligen sänder "i munnen på varandra" eller
sänder samtidigt som den spännande multipliern sänder.

Även om jag alltså slipper det mesta av bruset här, är jag förvånad över de
enorma nyckelknäppar som istället fyller rymden, bl a från en del svenska
stationer. Kolla gärna dig själv vid tillfälle!

Nu till ÅRETS SKRÄCKUPPLEVELSE. Jag använder sällan min radiodator
till något surfande. Alltså använder jag gratisprogrammet AVG i den för att
förhoppningsvis sila bort ev. virus. Efter att ha kört drygt 100 QSOn dök det
plötsligt upp en stor svart skylt på skärmen som förklarade att TR4W.exe
förmodligen var ett virus, alltså hade AVG ingripit och stoppat det. Inte nog
med det, för efter en stund hade det även satts i karantän någonstans.
Där satt jag alltså plötsligt med ett dött tangentbord och utan den påbörjade
contestloggen!

Det tog mig sedan drygt en god stund att spåra upp min kära logg och ge
den återupprättelse, samtidigt som jag åtminstone tillfälligt raderade den
förmodligen något inkompetenta retstickan AVG.

Till Crocodile of the Year utnämns härmed UX1UX! Juryns motivering:
"Inte ens ett frågetecken!"

73,
Rolf
SM5MX