[TOEC] CQWW RTTY: SM5MX SOSB 40 LP

Rolf Salme, SM5MX sm5mx at yahoo.com
Tue Oct 2 03:56:36 EDT 2012

                   CQ Worldwide DX Contest, RTTY

Call: SM5MX

Class: SOSB/40 LP
QTH: JO99cf

  80:
  40:    510     1057      17         61  14
  20:
  15:
  10:
Total: 510     1057     17          61  14  Total Score = 97,244

Club: SK0QO

RMX:
Rig:    TS-850
TX-ant: GP
RX-ant: 2x10 m dipole
S/W:    TR4W+MMTTY, FSK

Det här var första gången jag körde en RTTY-test på riktigt.
Som CW-fan måste jag erkänna att det faktiskt var oväntat
kul, även om jag gick lite vilse bland makrona då och då. De
behöver nog också slipas till lite för att bli riktigt relevanta.
80 % av QSOna körde jag med S&P.

Mina tidigaste erfarenheter av s k fjärrskrift härstammar från
lumpen på 60-talet. De slamrande och illaluktande maskiner
som då förekom imponerade inte särskilt. Långt efteråt kunde
jag fortfarande vakna upp svettig om nätterna efter att ha drömt
att slipsen fastnat  i en Creed 7B, som obönhörligen dragit ned
mig och tatuerat mig i nyllet med  RYRYRYRYRY.

Utvecklingen har uppenbarligen gått framåt, och jämfört med
de något tveksamma intrycken från 60-talet är ju  den nutida,
mjukvarubaserade RTTY:n egentligen väldigt imponerande.
73,
Rolf
SM5MX